Næste udgave af SUV’en Q7 kan blive første almindelige personbil med tyskernes succesrige Le Mans-teknologi – en elektrisk turbo.
Audi markerede for nylig den dieseldrevne TDI-motors 25-års jubilæm ved at lancere en helt særlig konceptudgave af sportsvognen RS5.
RS5 TDI Concept har, som navnet antyder, byttet standardbilens 4,2-liters benzin-V8’er ud med en dieselmotor – i dette tilfælde en 6-cylindret sag med ikke færre end tre turboer og 385 hk.
Mens dén bil har relativt ringe chancer for at blive virkelighed, gemmer modellen på en helt ny teknologi, som ifølge kilder omkring Audi kan debutere i næste generation Q7: Nemlig den elektriske turbolader.
Teknologien testet af Tom K.
I RS5 er den tredje turbo nemlig ikke som de to andre drevet af motorens udstødningsgasser men i stedet elektrisk aktiveret og fodret af et 48 volts el-system, der trækker energi fra bl.a. nedbremsninger.
Teknologien har været anvendt i Tom Kristensens R18 e-tron Le Mans-racer, men koblingen til Audis helt almindelige 3-liters V6-motor fra modeller som A6 og Q5, indikerer, at tyskerne er parate til at indføre den i almindelige personbiler.
Fordelen ved en elektrisk turbo er naturligvis, at den kan levere tryk i indsugningen fra 0 omdrejninger i minuttet, hvor en klassisk turbolader først skal opbygge tryk fra udstødningen.
Ifølge Audi kan systemet i RS5 TDI spole turboens kompressorhjul op til 70.000 o/min på et par hundrededele af et sekund, hvilket sikrer maksimalt bundtræk fra stilstand.
Så snart de almindelige turboer har opbygget tilstrækkeligt tryk, overtager de depechen. I realiteten eliminerer systemet et hvert tilløb til den klassiske turbotøven – eller ketchup-effekt – hvor alle kræfterne kommer dumpende på én gang.
Elektrisk turbo får debut til september
Indtil nu har Audi været vage i spyttet angående, hvornår teknologien lanceres. Det australske bilmedie Drive har imidlertid snakket direkte med Audis udviklingschef for dieselmotorer, Ulrich Weiss, som indikerer (omend ikke siger direkte), at Audis kommende Q7 bliver første model med elektrisk turbo.
Den nye Q7 præsenteres for offentligheden under den internationale biludstilling i Paris i september.
De første indikationer går på, at bilen bliver op mod 350 kilo lettere end forgængeren. Koblet til en ultra-effektiv hybrid-turbodieselmotor begynder den tyske kolos igen at se interessant ud.
Er dette bedre end en kompressor? De kan vel basalt set det samme? Eller hvorfor er dette så fantastisk?
Hej Michael. Ja, den elektriske turbo kan som en kompressor tilføre motoren ekstra kræfter fra helt lave omdrejninger. Fordelen er, at den elektriske turbo virker ved hjælp af lagret strøm fra fx nedbremsninger og derfor slet ikke bruger energi fra motoren i modsætning til en kædetrukket kompressor. Andre fordele er mindre støj end en mekanisk kompressor og formentlig også lavere pris. MVH hvilkenbil.dk
Artiklen får det til at lyde som om den tredje turbo hele tiden og udelukkende er drevet af elmotoren. Men er det korrekt? Er der ikke tale om en “normal” turbomotor med en lavtryksturbo og to højtryksturboer, hvor lavtryksturboen så får accelerationshjælp fra en elmotor ved meget lave omdrejninger, indtil trykket i udstødningen er højt nok til drive lavtryksturboen? Senere tager de to højtryksturboer så over ved endnu højere omdrejninger? Jeg tvivler lidt på at de kan opsamle strøm nok til at holde en turbo kørende på strøm permanent.
Et spørgsmål mere. Minder det ikke også om det de gør i F1? Accelererer turboen op på strøm for at undgå turbotøven ved lave omdrejninger?
Ahh, ok. Lidt research viser at der er tale om en 1+1+1, og ikke en 1+2 konfiguration som jeg troede. Man bruger den elektrisk drevne kompressor, elektrisk turbo, til at accelerere den mindste af de normale turboer op i omdrejninger, så der ikke optræder tøven. Smarte folk hos VW-gruppen! :o)
Lidt mere info fra: http://www.drive.com.au/new-car-reviews/driven-audi-diesel-with-electric-turbo-20140722-zvov7.html
Hej Henrik. Du har helt ret i, at teknologien minder om den, der anvendes i 2014-årgangen af Formel 1-motorer. Her er dog kun én turbolader, hvis omdrejningshastighed på 100.000 o/min konstant fastholdes ved hjælp af elektricitet opsamlet under decelerationer og nedbremsninger. Det betyder, at turboen populært sagt fortsætter med at spinne, selv når chaufføren må bremse helt ned i hårnålesvingene, og den er klar til at levere maks tryk, så snart han går på gassen ud ad svinget.
Mvh
Carsten Nymann