Fire år og et facelift efter den internationale introduktion er Kia Optima endelig på vej til Danmark. Kias topmodel kommer kun som sedan, men indtager firmaklassen topudstyret og billig.
Efter et usædvanligt langt tilløb lancerer den danske Kia-importør endelig topmodellen Optima herhjemme. Det koreanske flagskib blev oprindeligt lanceret i 2010. Siden har modellen haft stor succes – især det amerikanske og flere asiatiske markeder har taget godt imod den skarpt designede sedan.
Den positive modtagelse og pæne efterspørgsel betød dog, at den danske importør fik svært ved at skaffe Optima til fornuftige priser. Importen blev udskudt af flere omgange og til sidst besluttede importøren at vente på det midtvejs-facelift, som Optima netop har fået. Som en anden Kia-sællert – SUV’en Sportage – har Kia Optima i 2015-udgaven fået trimmet køreegenskaberne og forbedret støjdæmpningen.
Men nu kommer den store Kia endelig – og til priser, der nok skal give genklang hos prisbevidste danskere.
Priserne begynder ved 284.000 kr. inklusive levering for basismodellen med toliters benzinmotor med 165 hk. Diesel-fans kan i stedet vælge Kias velkendte 1,7 liters turbodiesel med 136 hk – merprisen er 20.000 kr.
Udtrykket basismodel skal tages med et gran salt. Typisk for Kia er der nemlig ikke sparet på udstyret. I laveste udstyrstrin Vision disker koreanerne bl.a. op med klimaanlæg, 16-tommers alufælge, Bluetooth, LED-kørelys, læderrat og eldrev på alle ruder. Dermed er der næppe mange, der føler behov for at kaste yderligere 50.000 kr. efter topmodellen Advance for at få p-sensorer, større 17-tommer alufælge og lidt flere læderdetaljer i kabinen.
Ifølge den danske importør skal Kia Optima sælges på sit markante design, den lange udstyrsliste og den høje komfort til stærke priser. Nærmeste konkurrent, Mazda 6 2,0 sedan, koster da også 70.000 kr. mere med tilsvarende udstyr og skal firmaflyderen være fra Tyskland, bliver prisforskellen blot endnu større i Kia Optimas favør. Kun den nære slægtning Hyundai i40 sedan formår at følge den store Kia nogenlunde til dørs i disciplinen ‘værdi for pengene’ – men er dog stadig 35.000 kr. dyrere i dieseludgaven.
Dansk premiere i september
På papiret ligner Kia Optima altså en vinder – hvis det ikke var for to markante forhindringer. Modsat alle konkurrenterne tilbydes Kia Optima kun som sedan – det er et alvorligt handicap i firmaklassen, hvor langt de fleste købere foretrækker en mere praktisk stationcar. Endelig ligger hele firmaklassen underdrejet herhjemme, hvor forbrugerne er i færd med at ‘downsize’ bilerne som aldrig før. Selv hvis Kia Optima får fat i firmamarkedet, skal de dele en langt mindre kage end tidligere med konkurrenterne.
Importøren er helt på det rene med, at Optima er på en svær opgave:
”Vi er glade for at kunne lancere Kia Optima i Danmark, men vi er også realistiske omkring salget. Vores forventning er, at vi kan sælge omkring 300 Optima om året – ligeligt fordelt på diesel og benzin,” siger marketingdirektør Rasmus Haar Aagaard.
Kia Optima står klar hos de danske forhandlere i løbet af september.