Jaguar går i flæsket på BMW og Audi

En tætbygget sedan med former som en firedørs sportsvogn og forbrug som en økobil skal løfte Jaguar til nye højder. Nyheden XE kommer til Danmark næste år.

Normalt falder biler fra det hæderkronede britiske mærke Jaguar uden for beskæftigelsesfæren her på hvilkenbil.dk. Alligevel har vi lige siden marts varmet op til den kommende model, XE. Det skyldes naturligvis, at Jaguar i 2015 for første gang i seks år kan prale af at have en model i kategorien “biler du har råd til”.

XE rejser sig ved det træ, hvor dens åndelige forgænger X-type blev klynget op. Altså er bilen dimensioneret til at gå i direkte infight med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse.

Designet af Jaguar XE er stramt og spændstigt. Rygter vil vide, at den udbredte brug af aluminium gør XE 200 kg lettere end BMW 3 og Audi A4.
Designet af Jaguar XE er stramt og spændstigt. Rygter vil vide, at den udbredte brug af aluminium gør XE 200 kg lettere end BMW 3 og Audi A4.

Bygget i aluminium
Jaguar XE er første model baseret på briternes nye modulplatform og består i stor udstrækning af aluminium. Skelettet er af en type, der typisk kun ses på rendyrkede sportsvogne, og konstruktionen er så stiv, at tykkelsen på karrosseriets plader er reduceret til 1,1 mm. Det er blot 0,1 mm tykkere end på Ferraris sportsvogn 458 Italia.

Sammenligningen med sportsvogne stopper ikke her. Selve designet er ifølge Jaguar inspireret af mærkets egen sportsvogn F-type, men også valget af undervogn indikerer, at XE er skabt til at køre om hjørner.

Fortil er XE monteret med dobbelt wishbone – eller dobbelte triangler – adopteret fra netop F-typen. Bagtil findes en ny type multilink-ophæng kaldet integral link, som Jaguar dog ikke umiddelbart forklarer nærmere ud over, at det skal forbedre dynamikken uden at gå på akkord med komforten.

Nye grønne motorer
Briterne lover, at XE er den letteste, stiveste og mest aerodynamiske – men også den mest driftsøkonomiske – Jaguar til dato. Til at hjælpe med at nå målsætningen lanceres en ny familie af motorer kaldet Ingenium.

Først ude er en 2-liters, 4-cylindret dieselmotor, der overholder Euro 6-normen og kombinerer en ydelse på 163 hk og 380 Nm med et CO2-forbrug på blot 99 g/km – svarende til flotte 26,3 km/l.

Oliebrænderen får selskab af en ligeledes 2-liters turbobenziner med direkte indsprøjtning og flere ydelser, og begge motorer kan kombineres med enten 6-trins manuel eller 8-trins automatisk gearkasse.

S-udgave med 340 hk
Topversionen XE S har et lidt andet fokus. Mellem de svulstige forskærme putter sig en 3-liters V6’er med kompressor, der løfter 340 hk og 450 Nm i bænkpres.

Jaguar XE skal produceres på Jaguar Land Rovers fabrik i Solihull hjemme i Storbritannien, hvor et nyopført anlæg skal fremstille biler så bæredygtigt som muligt. En stor del af den aluminium, som XE er bygget af, er således fremstillet af genanvendt materiale.

Indvendig er Jaguar XE britisk på den underspillede måde. Det lidt kantede og nøgterne instrumentpanel leder tankerne hen på søstermærket Land Rover.
Indvendig er Jaguar XE britisk på den underspillede måde. Det lidt kantede og nøgterne instrumentpanel leder tankerne hen på søstermærket Land Rover.

Læs også:

Nyt smugkig på Jaguars BMW 3 udfordrer

Jaguar barsler med billig model

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here