Konceptbilen C-HR varsler en ny og frækkere designstil for Toyota. Japanerne har sigtemålet indstillet på Nissans populære crossover-modeller Juke og Qashqai.
Toyota er verdens mest solgte bilmærke. En position man ikke opnår ved at vove pelsen med radikalt design. Alligevel – eller måske derfor – må mægtige Toyota igen og igen høre på, at de laver kedelige og konservative biler.
Det kan de så vælge at trække på skuldrene af på vej hen i banken. Eller de kan lukke munden på kritikerne. Konceptbilen C-HR viser lidt overraskende, at Toyota nu vælger det sidste. Måske fordi de har råd til at tage en chance – der er jo visse fordele ved at sælge omkring 10 millioner biler om året…
Men nok om mulige motiver: C-HR er alt andet end et behagesygt kompromis, og varsler ikke blot én men to nye modeller fra Toyota i den hurtigt voksende klasse for crossovers – altså biler, der kombinerer den praktiske hatchback med den høje siddeposition og barske udstråling fra en SUV.
Dermed følger Toyota med strømmen af konkurrerende bilmærker, der også har opdaget, at man kan øge både salg og profit ved at satse på at designe nogle frække bastarder. Inspirationen kommer da tydeligvis også fra den japanske rival Nissan, der har enorm succes med to af markedets frækkeste ‘gadekryds’ – den kompakte Juke og den mellemstore Qashqai.
Når C-HR varsler hele to nye Toyota-modeller skyldes det, at mærkets egen RAV4 SUV i seneste oplag er blevet en ganske stor bil på 4,6 meter. Dermed er der plads til både en mellemstor og kompakt crossover under RAV4 – hvilket igen passer fint med, at det netop er i de mindre størrelser, at crossover-segmentet vokser mest.
At C-HR i den grad leder tankerne hen på Nissan Juke – den med frø-øjnene og de svulmende skærme – skal man dog ikke lade sig narre af. C-HR er forsmag på en bil, der bliver et nummer større end Juke, og snarere bliver på størrelse med en Nissan Qashqai.
Faktisk er japanerne allerede i gang med at teste camouflerede udgaver af den kommende crossover, der formentlig baseres på teknikken fra Toyota Auris og ifølge flere medier får navnet Auris Cross.
Dén model kan være klar så tidligt som næste år, mens vi formentlig skal ind i 2016, før vi ser et lidt mindre ‘gadekryds’. Teknikken til sidstnævnte baseres sandsynligvis på Toyota Yaris, og her bliver rivalerne storsælgere som førnævnte Nissan Juke samt ikke mindst de franske caféhjulstrækkere Renault Captur og Peugeot 2008.
Mere ved vi endnu ikke. Toyota holder nemlig tæt med oplysninger om teknik og lanceringstidspunkter, men fortæller måske mere, når C-HR får officiel premiere på oktobers biludstilling i Paris. Vi ved heller ikke, hvor mange af konceptbilens vovede detaljer, der får lov at overleve på de produktionsklare modeller. Toyota fortæller dog, at designet af C-HR er inspireret af ‘facetslebne diamanter’ og at fronten giver indtryk af, hvordan fremtidens Toyota’er vil præsentere sig. Det skal blive spændende at se, hvor modige Toyota er, når C-HR skal tage springet fra frækt koncept til seriefremstillet medlem af Toyota-familien.
Læs også: Ny RAV4 bliver dyrere end konkurrenterne