Skoda er meget mere end biler – f.eks. moderne sporvogne, som der i disse år er stærkt stigende efterspørgsel på over alt i verden.
Var det noget med en eldrevet Skoda med ekstra god plads, aircondition og chauffør? Sådan et køretøj findes skam – det kan dog ikke købes hos din lokale Skoda-forhandler.
Men prøv at ringe til Skoda Transportation i Pilsen. Her, i den fjerdestørste by i Tjekkoslovakiet, fremstiller de nogle af de største og mest efterspurgte køretøjer i verden lige nu: Letbanetog – også kaldet moderne sporvogne.
Du skal altså nok være kommunal byplanlægger med et stort budget i baglommen og ret til at placere togskinner for at være en realistisk kunde hos Skoda Transportation. Men der er også tale om Skoda’er, du ikke har plads til hjemme i carporten: Et typisk eldrevet letbanetog er 32 meter langt, kan have plads til over 300 passagerer og kan med garanti ikke lades op i din nærmeste stikkontakt: I stedet skal du hænge køreledninger op med 750 volts jævnstrøm, inden du kan køre i din næsten lydløse og meget miljøvenligt kæmpe-Skoda…
Skoda er blot et af mange firmaer, der i dag fremstiller letbanetog. De moderne sporvogne er blevet big business, fordi verden er i gang med en massiv urbanisering, hvor stadig flere mennesker flytter fra land til by. Det stiller enorme krav til de voksende byers infrastruktur, og her har letbaner vist sig at være et effektivt og attraktivt kompromis mellem upopulære bybusser og ekstremt dyre undergrundsbaner som Metroen i København.
Letbaner skal ikke graves ned i kostbare tunneler, men kan blandes med den øvrige trafik i byerne. Her er de især et hurtigt og mere komfortabelt alternativ til bybusser, som også kan få bilister til at stige om fra bil til letbanetog.
Fyldte ordrebøger
Faktisk går udbredelsen af letbanetog nu så stærkt, at alle producenter af de moderne sporvogne melder om fulde ordrebøger og leveringstider på flere år. Selv i Guds og bilernes eget land, USA, går letbanetog sin sejrsgang i stadig flere amerikanske storbyer. I byer som Portland og Tacoma har der kørt Skoda-letbanetog i mere end 10 år.
Også i Danmark er der en bølge af letbaner på vej. Aarhus kommer først, når en 110 km lang letbanestrækning åbner i 2017. Senere følger København, Odense og Ålborg efter med lignende letbanesystemer.
I Aarhus kommer der dog ikke til at stå Skoda på letbanetogene. Der bliver det schweizisk-tyske selskab Stadler, der skal levere 24 letbanetog til ‘smilets by’.
Selv om Skodas letbanetog deler logo – og til en vis grad design – med de mere kendte personbiler fra Skoda, har de to selskaber intet med hinanden at gøre. Skoda Auto ejes i dag 100 pct. af Volkswagen Group, mens Skoda Transportation er en selvstændig koncern, der udover letbanetog også fremstiller ‘rigtige’ tog og busser samt råder over flere elektroingeniørfirmaer.
Læs mere om Danmarks første letbane.