BILTEST: Citroën C4 Cactus er et sjovt og nytænkende indslag på markedet, men køreegenskaberne lever ikke op til det friske ydre.
Hvilken bil?
C4 Cactus placerer sig som navnet antyder størrelsesmæssigt i Golf-klassen, hvor også den almindelige C4 huserer. Cactus er dog trods navneligheden ikke baseret på C4 men i stedet på den mindre C3, hvis platform også gør tjeneste i den frække DS3 og for den sags skyld Cactus-konkurrenten Peugeot 2008. I Cactus er akselafstanden strukket til 260 cm, men det kompakte udgangspunkt gør, at franskmændene har været i stand til at skære 200 kilo af vægten i forhold til en C4.
Vidste du at?
Da Cactus debuterede som konceptbil tilbage i 2007, var den udstyret med en avanceret diesel-elektrisk drivline. I den færdige udgave satser Citroën i stedet udelukkende på kompakte tre- og firecylindrede motorer, som er med til at sikre den lave vægt. Fordi platformen stammer fra en mindre bil er samtlige komponenter dimensioneret til de små motorer. Cactus kommer altså ikke på sigt med større, 2-liters dieselmotorer eller 4-cylindrede turbo-benzinere.
Hvordan er førerpladsen?
Alle instrumenter er i Cactus erstattet af digitale skærme, hvilket man hurtigt vænner sig til. Akkurat som i andre biler med PSA-gruppens nye touch-skærm-betjening kunne vi ønske, at betjeningen var lidt kvikkere, og undertegnede savnede noget så gammeldags som en omdrejningstæller, men alt i alt fungerer instrumenterne godt. Største anke er faktisk siddepositionen, hvor langbenede chauffører kan få problemer med at finde den helt rette afstand til rat og pedaler.
Hvordan opleves kabinen?
Cactus er akkurat lige så avantgarde indvendigt som udendørs. Airbaggen i passagersiden er flyttet op i taget for at give plads til et tophængslet handskerum, bagruderne kan ikke rulles ned men kun vippes på klem, og stofsæderne er flade som sofahynder.
Vælger du en udgave med det automatiserede ETG-gear får du endda en rigtig sofabænk. Til gengæld sidder man fortrinligt i sæderne, som støtter langt bedre, end de ser ud til. Pladsen på bagsædet og i bagagerummet er godkendt.
Er sikkerheden i orden?
Det blev kun til fire ud af fem mulige stjerner i Euro NCAPs skrappe crashtest. Den udeblevne topkarakter er dog udtryk for et bevidst (fra)valg fra Citroëns side. En topkarakter kræver nemlig, at bilerne er udstyret med sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, og den slags er skåret væk i Cactus af hensyn til pris og vægt. Til gengæld får du udvendige luftbobler, som beskytter mod buler ved hastigheder op til fire km/t. Cactus klarer frontal- og sidekollisionstesten såvel som pæletesten tilfredsstillende. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Citroën sælger bilen på et højt komfortniveau og fremhæver den vuggende fremfærd som et livsstilsvalg. Sandheden er, at mens Cactus på mange områder er nyskabende, er den grundlæggende teknik mindst en generation bagud.
Den 5-trins elastikgearkasse, det inddirekte styretøj og den bløde affjedring, der alligevel tager imod slag fra asfalten som en Brian Nielsen i kamp mod Mike Tyson, gør faktisk Cactus temmelig uoplagt. Det ærgrer især, når vi ved, hvor brilliant den mere moderne (og dyrere) C4 Picasso kører.
Hvordan er motoren?
Testbilen var udstyret med PSA-koncernens velkendte 1,6-liters DV6-turbodieselmotor. BlueHDi-versionen, som er Euro6-godkendt, renser udstødningsgasserne ekstra grundigt for skadelige partikler og går en smule længere på literen. Den fungerer fremragende, selv om Cactus er rigeligt højt gearet og støjniveauet er en smule højere end i fx C4. PSA’s e-HDi-start/stop-system er værd at fremhæve. Det slår takket være en kraftig, integreret startermotor/generator motoren igang på et splitsekund.
Passer prisen?
Med prislapper, der begynder ved 170.000 kr. for en 82 hk benziner med det mest nødvendige udstyr, er Cactus faktisk decideret billig.
Testbilen står i 214.000 kr. inkl. lev. plus tilkøbt parkeringspakke med assistent, sensorer og bakkamera til 16.900 kr., hvilket også er yderst fornuftigt. Naturligvis findes der mere rummelige og praktiske biler, som kan fås til samme eller lavere pris, men Cactus skal anskues som en livsstilsbil, og få biler lader dig skille dig så meget ud til dén pris
Er der alternativer?
Ikke så forfærdeligt mange. Umiddelbart er det nærliggende at sige Mini Countryman, som bærer visse lighedstegn og endda fås med samme dieselmotor, men den koster næsten det dobbelte af Cactus. Mere relevant er det at se på det ombejlede crossover-segment. Den aparte Nissan Juke er fx lige så radikalt designet som Cactus. Til 224.000 kr. med en 110 hk dieselmotor og det righoldige Acenta-udstyrsniveau er den en stærk kandidat, men Cactus’ kabine er både mere rummelig og lækkert forarbejdet end japanerens.
Konklusion:
For: Lav vægt, langt på literen, spændende design.
Imod: Lade køreegenskaber, upræcist gearskifte.
Hvilkenbil siger:
Cactus er let at forelske sig i med dens opsigtsvækkende design, fornuftige priser og sympatiske lav-vægtsfilosofi. Men går du op i køreoplevelsens finere nuancer, spænder bilens basalt set gammeldags teknik ben for begejstringen.
FAKTA: Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi Feel
Vejl. pris,inkl. lev.: 214.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 7.000 kr.
Årlig ejerafgift: 240 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 32,3 km/l (82 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 19,2 km/l (testbil m/ 17” hjul)
Længde/bredde/højde: 416/173/153 cm
Bagagerum (min/max): 358/1.170 liter
Vægt: 1.145 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel
Effekt: 100 hk/254 Nm
0-100 km/t: 10,7 sek.
Topfart: 184 km/t
Særligt standard udstyr (Feel):
Aircondition, fartpilot og hastighedsbegrænser, elruder foran, eljustering af sidespejle, fjernbetjent centrallås, læderrat, varme i forsæderne, tågelygter foran med svinglys, tagbøjler, Isofix-beslag, lys i bagagerum, airbumps i sort, matsorte dekorationer på bagklap, sidespejle, dørhåndtag og vinduestolper, dæktryksindikator, gearskifteindikator, 15” stålfælge (BlueHDi), højdejusterbart førersæde, Bluetooth, lydanlæg med MP3/USB/AUX med fire højttalere og 7” touchskærm.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Læs også tests af konkurrenterne:
Renault Captur har livsstilen i højsædet
Peugeot 2008 giver livsstilen et lift