Volvo er med på downsizing-bølgen og langt med udviklingen af deres egen trecylindrede turbobenziner. Motoren vil yde op til 180 hk i både 40- og 60-serien.
Volvo får snart et stykke moderne mekanik tilfælles med Ford, Citroën-Peugeot, BMW, Mini og senest Opel: En højtydende turbobenzinmotor med blot tre cylindre men masser af kræfter og lavt forbrug.
Hvornår svenskerne er klar med verdens første trecylindrede Volvo oplyser fabrikken ikke, men testarbejdet er allerede i gang, skriver Volvo i en pressemeddelelse.
”Vi er nået langt hos Volvo inden for de seneste år. Investeringer fra vores moderselskab Zhejiang Geely Holding Group har gjort det muligt for os at genvinde vores førende position inden for udvikling af drivliner. Udviklingsprogrammet for den nye, trecylindrede motor er avanceret, og vi er allerede begyndt at teste prototyper af den,” siger dr. Peter Mertens, seniorchef i Volvo Car Groups afdeling for forskning og udvikling.
At Volvo nu hugger en cylinder af deres nye, firecylindrede motorfamilie, handler om at sænke brændstofforbruget yderligere. Sjovt nok betyder det også, at Volvo vender tilbage til motorer med et ulige antal cylindre. Mere end noget andet mærke har Volvo tidligere været forbundet med femcylindrede motorer, der – i lighed med trecylindrede maskiner – har en særlig lyd og gangkultur.
”Vi har lært en masse, da vi udviklede vores firecylindrede Drive-E motorer, og den viden har vi brugt i udviklingsarbejdet med denne reaktionsvillige, kompakte og kraftfulde trecylindrede motor. Motoren er primært udviklet med tanke på vores nye CMA arkitektur (Volvos mindste biler, red.), men skal også bruges i vores 60-serie, hvor den klarer Euro 7 udledningskravene,” lyder det fra Michael Fleiss, chef i Volvos afdeling for drivliner.
Volvo har før ‘amputeret’ en cylinder
Det er ikke første gang, at Volvo kapper en cylinder af en eksisterende motor. Svenskerne gjorde det samme i forbindelse med lanceringen af den første 40-serie i 1996, der benyttede ‘amputerede’ 1,8 og 2,0 liters versioner af Volvos daværende femcylindrede benzinmotorer. En øvelse som Volvo i øvrigt ikke slap specielt heldigt fra: På papiret havde de firecylindrede motorer kræfter nok, men i virkelighedens verden var især 1,8 liters udgaven træg, støjende og ukultiveret.
Set i det lys, skal det blive spændende at prøve Volvos trecylindrede motor – konkurrenterne har i hvert fald vist vejen: Hvor trecylindrede motor for et årti siden mest var lig med støj og vibrationer, byder de mest moderne af slagsen på omdrejningsvillighed, punch i stemplerne og en småfræk lyd ved et reduceret forbrug.
Læs også: Volvo klar med nye motorer