Honda opgiver at konkurrere i firmaklassen med Accord, der ikke får den bebudede afløser i 2015. I stedet satser Honda på crossover-modeller.
Allerede i oktober var der rygter om, at Honda ville stoppe med at sælge mellemklasse-modellen Accord i Europa. Nu er det officielt: Der kommer ikke en ny og niende generation af Honda Accord – japanerne trækker sig helt ud af det ekstremt konkurrenceprægede marked for mellemstore biler i Europa.
”Vi er ved at udfase Accord, og vi vender ikke tilbage,” bekræfter Leon Brannan, chef for Honda i England til branchebladet Automotive News Europe.
Honda har – i lighed med mange andre bilmærker – kæmpet en hård kamp de senere år for at opretholde salget i firmaklassen. Forgæves: I 2014 faldt salget af den aldrende Accord med hele 19 procent til blot 3.453 styk i hele Europa. Samtidig oplever firmaklassen generel tilbagegang – selv klassens topsælgere som VW Passat og Ford Mondeo må kigge stadig længere efter kunderne. En del af dem downsizer til mindre biler, en mindre gruppe stiger om til crossover-typer som Nissan Qashqai og endelig betaler mange bilkøbere en smule ekstra for at opgradere til en firmabil i prestigeklassen som Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse.
”Omkostningerne til at konkurrere trækker vand i øjnene”, som Leon Brannan så malende formulerer det.
Japansk produktion gjorde Accord dyr
Honda gjorde det heller ikke lettere for sig selv, da man i 2000 flyttede produktionen af Accord til Europa fra England til Japan. Efterfølgende steg den japanske yen og gjorde det stadig sværere for Honda at matche rabatterne på lokalt fremstillede konkurrenter som VW Passat, Ford Mondeo og Opel Insignia.
I det hele taget har Honda det svært på det europæiske marked i disse år. Ifølge tal for den eurupæiske sammenslutning af bilproducenter, ACEA, gik det samlede salg for Honda i Europa fem procent tilbage i 2014. Honda solgte 133.268 biler, hvilket rækker til en beskeden markedsandel på én procent.
Mindre biler skal øge Honda-salg
Honda satser dog på at lave en U-vending på det europæiske marked i år. Først med lanceringen af den kompakte crossover HR-V og senere med minibilen Jazz. Samtidig får den større crossover CR-V, der er den model i Honda-programmet, der bedst kan tiltrække gamle Accord-købere, et omfattende facelift efter blot tre år på markedet.
At der var optræk til et endegyldigt farvel til Accord, understreges af, at modellen kan fejre otte års fødselsdag i år. Det er højst usædvanligt for en japansk bilmodel – her plejer levetiden kun at være fem-seks år, før japanerne pensionerer en bilmodel til fordel for en ny.
Læs også: Snart slut med Honda Accord i Europa