Prisnedsættelser på op til 10.000 kr. skal sætte fart i skuffende salg af Renault Twingo. Den franske mikrobil er afgørende for importørens plan om at blive Danmarks 3. største bilmærke.
For nylig erkendte den danske Renault-importør, at den nye Twingo ikke sælger så godt som forventet. Faktisk er salget dykket 44 procent siden den nye, baghjulstrukne Twingo afløste den gamle model, der dog blev solgt med klækkelige rabatter til sidst. Ifølge importøren skyldes det skuffende salg af den nye Twingo en kombination af, at den nye model med hækmotor og baghjulstræk er anderledes end konkurrenterne og at markedsføringen med et ’tegneserieunivers’, der mest henvender sig til kvinder, har ramt forbi målet.
Twingo, der skiller sig ud ved at have hækmotor og baghjulstræk, har ellers fået massiv omtale – og mest af den positive slags. Ifølge Renault Danmark betyder den anderledes teknik også, at Twingo kræver mere forklaring, når kunderne kommer for at se og prøve den hos forhandlerne.
Den danske Renault-importør er afhængig af en solidt Twingo-salg, hvis ambitionen om at blive Danmarks tredje største bilmærke (inkl. Dacia) i 2015 skal opfyldes. P.t. er den nye Twingo kun den 12. mest solgte i mikroklassen, og derfor sætter Renault med øjeblikkelig virkning prisen på Twingo ned med op til 10.000 kr.
Størst rabat på basisudgaven
Størst rabat er der på basisudgaven Authentique, der falder fra 94.000 til 84.000 kr. inkl. levering. Den er der bare ikke ret mange danskere, der vælger, for næste udstyrstrin – NaviStyle – giver mere for pengene med bl.a. aircondition og navigation til 106.000 kr. inkl. levering. Her er rabatten da også kun på 5.000 kr., så den mere populære NaviStyle fremover koster 101.000 kr. inkl. levering.
Med prisnedsættelserne gør Renault blot det samme som konkurrenterne: Sætter prisen ned på stort set helt nye modeller for at følge med i den fortsat benhårde priskrig i mikroklassen. For nylig skete det samme for de nye udgaver af ’trillingerne’; Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo. De tre biler kom også skidt fra start i salgsstatistikkerne. Efter få måneder satte Citroën og Toyota priserne ned, mens Peugeot lancerede et særligt billigt leasingtilbud på 108.
Dermed er der stadig fuldt blus på den priskrig i bilernes mindste klasse, der har gjort mikrobilerne til nogle af de mest populære på det danske marked. De senere måneder har danskerne valgt lidt større biler, men seneste opgørelse viser, at mikrobilerne fortsat står for 28 procent af det samlede danske bilsalg.
Læs også:
Renault vil være Danmarks nr. 3