Lavere dækudgifter: Nyt helårsdæk er bedre end både sommer- og vinterdæk, viser første uvildige test af nyt dæk fra Michelin. Merprisen bliver beskeden.
Nu er der endelig et dæk på vej, som passer perfekt til det danske klima, og som betyder, at du kan slippe for de fordyrende skift mellem sommer- og vinterdæk to gange om året.
Ifølge FDM er det nemlig lykkedes for den franske dækgigant Michelin at konstruere og producere et dæk, der både har sommerdækkets egenskaber på tør og våd vej og vinterdækkets egenskaber på sne og is.
Både FDM og tyske TÜV har prøvet dækket i praksis, og resultaterne ser mere end bare almindeligt lovende ud, forlyder det.
Det nye dæk hedder Michelin CrossClimate og er et sommerdæk, som nu også har fået vinterdækkets egenskaber.
Det er derfor udstyret med både M+S-mærkning samt vinterdækkets særlige snefnug-symbol, og lever derfor op til myndighedernes krav om kørsel med vinterdæk, som bl.a. gælder i Norge, Sverige og Tyskland.
Det er en helt ny produktionsteknik, som gjort det muligt at kreere et dæk, der rent faktisk kan levere et godt vejgreb hele året rundt.
50 kr. dyrere pr. dæk
Det uvildige, tyske testinstitut, TÜV, har testet dækket for Michelin, og måleresultaterne viser, at det nye CrossClimate-dæk faktisk bremser lige så godt – eller bedre – når man sammenligner med sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Særligt på tør og våd vej bremser det nye dæk markant bedre end et vinterdæk, og det er et stort plus.
I TÜV-testen kunne det nye CrossClimate, bl.a. takket være et V-formet mønster, samtidig sætte lige så godt i gang på en snedækket, stejl bakke som et decideret vinterdæk. Sommerdækket måtte helt opgive at sætte i gang på bakken med sne.
Prisen for et enkelt dæk bliver ifølge FDM ca. 50 kr. højere end for et sommerdæk, men den merudgift er meget lille i forhold til det, det koster at skifte mellem sommer- og vinterdæk to gange om året.
Samtidig slipper man for at skulle tilkøbe et ekstra sæt dæk og fælge til den nye bil.
I første omgang lanceres dækket i Danmark til maj i 23 forskellige størrelser, der passer til 15-, 16- og 17-tommer fælge. Næste år kommer flere størrelser med i programmet. CrossClimate er mærket med energimærke C for brændstofforbrug, og er målrettet almindelige personbiler og mindre SUV-biler. Ejere af sportslige biler, der kører på egentlige sportsdæk må fortsat belave sig på skifte mellem sommer- og vinterdæk, som de hidtil har gjort.
Jeg har en Fiat Ducato autocamper som kører på helårsdæk nu, og som intet er bevendt, hvis jeg kommer ud i lidt sand eller sne. De hedder Michelin 215-70-15 CP m+s camping. Jeg er interesseret i de nye som Michelin laver; Cross Climate, men kan ikke finde det i 215-70 15. Hvad skal jeg så montere?
Hej Poul
Helt overordnet vil vi ikke anbefale helårsdæk til så stor en bil som din autocamper. Det er selvfølgelig din beslutning, men hvor helårsdæk giver god mening til små biler med smalle dæk og et moderat kørselsbehov, anbefaler vi at bruge rigtige vinterdæk til større biler om vinteren. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk
Hej Poul – tak for din mail og undskyld sent svar…
MICHELIN CrossClimate fås i mere end 20 forskellige størrelser fra 15″ til 17″ som jeg lige kan se det.
Men jeg er enig – lige præcis din, lidt specielle størrelse, ser ikke ud til at være på programmet.
Hvis du meget gerne vil over i denne dæktype, kan du fx vælge at skifte til 16″ fælge, hvilket jo selvfølgelig fordyrer udskiftningen en del, og så finde et Cross Climate-dæk der matcher i rulleomkreds/dækhøjde med din nuværende størrelse.
Fx findes Cross Climate i størelsen 215/65R16/ – se her.
Du kan se data for de to dækstørrelser her (din nuværende og den nye):
http://www.daekberegner.dk/215/70R15-vs-215/65R16/
Det er kun 0,57 % afvigelse, hvilket er meget godt ramt.
På Færdselsstyrelsens hjemmeside står der, at dækomkredsen må afvige med op til 5% +/- iforhold til den originale men tjek evt. med din dækmand.
Håber det kan hjælpe dig videre.
Vh Henrik
Hvilkenbil.dk