El-motor, sænket forrude og 20-tommer fælge gør VW Bugster til et flot shownummer. Men den elektriske ”boble” afslører også, hvordan en kommende Beetle Cabriolet kan se ud.
Når VW netop nu viser konceptbilen E-Bugster på biludstillingen i den kinesiske hovedstad Beijing, er det både sjov og alvor.
At der er tale om en el-drevet Beetle viser, at VW mener det alvorligt, når de lufter ambitionen om at blive verdens mindst miljøbelastende bilmærke. For nylig var der snigpremiere på VW Golf Blue-e-Motion, en el-drevet Golf, der går i serieproduktion næste år. Beetle, der er baseret på Golf-teknik, kan være en naturlig udvidelse af VW’s el-bilsprogram. Med en angivet rækkevidde på 180 kilometer er E-Bugster endda en smule mere effektiv end den elektriske Golf.
Ifølge VW tager en fuld opladning af batteriet blot 35 minutter. Holder det, er det et mindre gennembrud for batteri-teknikken.
Men el-drift er dog stadig fremtidssnak om biler i ganske små oplag. E-Bugsters frække former med ”nedtrykt” forrude, enorme 20 tommer hjul og endnu bredere skærme end på den nye Beetle, hører også mest til i show-kategorien.
Derimod viser E-Bugster, hvordan en kommende, topløs udgave af Beetle kan se ud. Cabriolet udgaven af ”boblen” har altid været en attraktiv model og noget tyder på, at VW overvejer at droppe det nærmest overdrevne kaleche-look, hvor det sammenfoldede tag nærmest ligger oven på bilen. I E-Bugster er kalechen pænt pakket væk under et hårdt dækken, hvilket giver den åbne Beetle et nyt, mere dynamisk udtryk.
Om det nye look overlever på den endelige udgave af VW Cabriolet, ved vi endnu ikke. Men det ser lovende ud – og passer rigtigt godt til den nye Beetle’s mere maskuline og sportslige udtryk. Nyd billederne – og døm selv.