Belgiske Luc Donckerwolke, der har designet biler for VW, Bentley, Seat, Skoda og Lamborghini, skal fremover skærpe stilen for Hyundai og Kia.
Søstermærkerne Hyundai og Kia har haft stor succes med at lade den tidligere Audi-designer Peter Schreyer give de koreanske biler en mere europæisk stil. Men om to år går den tyske mesterdesigner, der bl.a. er ansvarlig for den første Audi TT, på pension. Ifølge branchebladet Automotive News har koreanerne dog allerede sikret sig hans afløser, der også må siges at være en anerkendt kapacitet inden for bildesign, nemlig belgieren Luc Donckerwolke.
Den belgiske topdesigner kommer fra VW-gruppen, hvor han ind til for nylig var ansvarlig for luksusmærket Bentleys designidentitet. Efter skarp og meget offentlig kritik af Ford for at have kopieret Bentleys design, forlod han kort efter og uden forklaring sin post hos Bentley. Siden har bilverdenen svirret med spekulationer om, at Donckerwolke overtrådte bilindustriens ‘altid-vær-høflig’ kode og VWs interne regler om, at kun den øverste ledelse udtaler sig på vegne af koncernen.
VW har dog haft travlt med at understrege, at de skilles med Donckerwolke som venner og behørigt takket ham for hans markante bidrag.
Uanset årsagen til Donckerwolkes pludselige lediggang, har Hyundai-Kia koncernen øjeblikkeligt set muligheden og angiveligt præsenteret belgieren for et tilbud, han ikke kunne sige nej til.
For fans af godt bildesign ligner det da også et scoop. Luc Donckerwolke er endnu ikke fyldt 50, men har allerede slået stregerne til nogle af de mest vellykkede, moderne bildesigns.
Blandt de mest markante ‘kunstværker’ på Donckerwolkes CV finder vi velskabte modeller som Lamborghini Gallardo og Murcielago, de første udgaver af Skoda Octavia og Fabia samt luksuslimousinen Bentley Flying Spur. Unægtelig en fed fangst for to koreanske bilmærker med enorme ambitioner på det kræsne, europæiske kontinent.
Koreanerne har dog endnu ikke bekræftet de vedholdende rygter om deres kommende medarbejder: ”Vi kommenterer ikke på spekulationer om potentielle ansættelser,” fastslår en talsmand for Hyundai til Automotive News.
Læs også: Tyske næser til koreanske Hyundai