TEST: DS3 – fransk fristerinde får pudret næsen

BILTEST: Kontaktlinserne skal sidde helt rigtigt, før du spotter nyhederne på den faceliftede Citroën DS3. Trods fem år på bagen, holder den den franske livsstilsmini sig stadig frisk.

Hvilken bil?
Hvis man insisterer på at være højpandet, repræsenterer DS3 den moderne revolution hos Citroën. Den lille livsstilsbil var første model i franskmændenes særlige DS-serie, der i 2010 blev til i et udslag af nyfunden selvtillid efter lanceringen af den vellykkede C5. DS3 er den trendy, mere sporty og mindre praktiske coupéudgave af hatchback’en C3, som den deler sin grundlæggende teknik med. Efter fem år får DS3 nu et mildt facelift, der inkluderer nye motorer og avancerede LED-lygter på topmodellen.

Vidste du at?

DS3 ikke bare er kendt som “den franske Mini Cooper”, den lille charmør har også sat sig grundigt på markedet for eksklusive luksus-minibiler. Efter tre år på markedet sad Citroën på 40 procent af salget i Europa, foran biler som Mini og Alfa Romeo Mito.

Citroën har udvidet familien med de større DS4 og DS5, og planen er, at DS skal være et selvstændigt mærke a la Toyota’s Lexus eller Nissans Infiniti.

Hvordan er førerpladsen?
Interiørets grundlæggende layout deler DS3 med den mere ordinære C3, men i premium-bilen har materialer og antallet af gimmicks fået et nøk opad. Med faceliftet følger endnu flere kulørte lamper end hidtil. Førerpositionen er ikke perfekt for langbenede, men indstillingsmulighederne for rat og sæde er tilstrækkelige. Ved at trække taget langt frem og gøre forruden stejl genskaber Citroën noget af den intime skydeskårs-fornemmelse, som vi kender fra forbilledet Mini.

Hvordan opleves kabinen?
Hvis man vil være lidt rå i retorikken er DS3 en lettere udvandet udgave af Mini, og det gælder også i kabinen. Den intime fornemmelse er efterabet, og materialerne er lækre, men franskmanden virker stadig betydeligt mere luftig og rummelig end selv den nye og større Mini. På bagsædet sidder man dybt og mørkt, men adgangen er – alt taget i betragtning – fornuftig og der er rimeligt med albueplads.

Er sikkerheden i orden?
Faceliftet af DS3 omfatter fortrinsvis nye lygter og retfærdiggør ikke en ny crashtest, hvilket Citroën, nok skal være glade for. DS3 ville næppe være i stand til at beholde sine fem stjerner i den nyeste Euro NCAP crashtest, der blev skærpet ved indgangen til 2015. Tilbage i 2009 modtog bilen dog pæne karakterer, og kun den krævende pæletest samt fodgængersikkerheden gav anledning til løftede øjenbryn. 2015-udgaven kan som et vigtigt aber dabei i visse udstyrsvarianter forsynes med Citroëns automatiske city-bremse. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

DS3 fik indledningsvis meget flotte anmeldelser og blev endda valgt som årets bil af magasinet Top Gear. Årsagen var klar: Dens stramme undervogn og direkte styretøj mindede mere om kultbiler som Saxo og AX GTi end slappe flydere som BX og Xantia.

I kølvandet på begejstringen er bilen blevet kritiseret for at være for kompromissøgende i forhold til klasseikonet Mini. Sandheden er dog, at DS3 stadig i 2015 leverer en undervogn, som løser hverdagens opgaver bedre end det britiske forbillede.

Hvordan er motoren?
For de fleste danskere vil de mest interessante motornyheder være de to nye BlueHDi-dieselmotorer med hhv 100 og 120 hk. Men her har vi fat i topudgaven blandt de civile DS3’ere, nemlig “Sport” med en ny, 165 hk udgave af den kendte THP-turbomotor på 1,6 liter. Den har et kvikt antrit og turboen spoler rimelig hurtigt op, men taber også rimelig hurtigt pusten igen. Lyden er lige i øjet med en vred snerren og små prut fra udstødningen ved gearskift.

Passer prisen?
Ja for så vidt. Den topmotoriserede DS3 til lige under 300.000 kroner plasker lige ned midt i mellem en 136 hk Mini Cooper og en 192 hk Mini Cooper S. Når det er sagt, skal man virkelig ville have de ekstra hestekræfter og de nye kombinerede Xenon/LED-forlygter, som er standard på Sportudgaven. Springet ned til den ordinære 82 hk benziner er på 90.000 kroner. For pendlere vil en af de nye, smidige og langt mere nøjsomme dieseludgaver være det oplagte valg.

Er der alternativer?
Den allestedsnærværende Mini er et bud, men indgangsprisen er langt højere end hos Citroën og i toppen af prislisten får du flere hestekræfter for pengene hos franskmændene. Den aldrende Alfa Romeo Mito er heller ikke fordelagtigt prissat i forhold til DS3. Hvis du skal ud og spare penge på din livsstilsbil kunne et alternativt bud være at gå efter den mindre – og ligeledes 3-dørs – Opel Adam, hvor sølle 240.000 kroner rækker til den rå, 150 hk S-udgave.

Konklusion:
For:
Fast men ok komfortabel undervogn, lækker kabine og stærk motor.
Imod: Dækstøj ved høj fart, rodet infotainment system og tørstig motor.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Trods sine fem år på bagen fremstår DS3 stadig fast i kødet og attraktiv i kabinen. C3-platformen er dog spændt til sit yderste, så det bliver spændende at se, hvad fremtidige DS-modeller baseret på den fremragende modulbund fra C4 Picasso kan præstere.

Læs også tests af to alternativer:

Mini Cooper S – wouw for et hundehus

Opel Adam er en fed og funky fætter

FAKTA: Citroën DS3 1,6 165 hk Sport

Vejl. pris, inkl. lev.: 299.000 kr. (testbil: 341.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP 2009): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 17,9 km/l
Forbrug i test: 13,7 km/l
Længde/bredde/højde: 395/172/146 cm
Bagagerum (min/max): 285 liter
Vægt: 1.225 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbobenzin
Effekt: 165 hk/240 Nm
0-100 km/t: 8,1 sek
Topfart: 218 km/t

Særligt standard udstyr:
Aircondition, fartpilot, læderrat, 17” Bellone-alufælge, baglygter med 3D-effekt, Bluetooth og USB-adgang, xenon-LED-lygter med “rullende” blink, instrumentbord i pianolak, mørktonede ruder, handskerum med køling, sædevarme, elruder, elspejle og tågeforlygter.
Metallak: 6.000 kr. Testbilen havde hertil pakke med Active City Brake, bakkamera, klimaanlæg og navigation til 30.000 kr. samt tag i anden farve til 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here