Sport og luksus præger kabinen i den nye Alfa Giulia – det afslører første billede af kabinen, der er blevet lækket på nettet.
Da Alfa løftede sløret for den nye og længe ventede Giulia i onsdags, var det nok se, men ikke åbne døren ind til bilen, der skal sikre det italienske traditionsmærke et comeback. Kabinen var spærret af og sideruderne mørkelagt. Der er da også mere end et halvt år til, at Giulia er klar til salg, så noget tyder på, at italienerne ikke er helt færdige med indretningen af kabinen.
Kort efter blev dette billede af førerpladsen, der ser endog meget færdig ud, ikke desto mindre lækket på internettet.
Skal vi tro billedet, satser Alfa på mærkets klassiske kombination af luksus og sport i Giulia: Urene – her fra topmodellen Quadrifoglio Verde med 510 Ferrari-tunede hestekræfter – er store og tydelige med et speedometer, der går helt op til 330 km/t.
Alfa-tifosi kigger dog forgæves efter de mindre ure, der angiver temperatur for ‘aqua’ og ‘olio’ og niveauet for ‘benzina’. Her rykker Giulia ind i iPad-alderen med hele to skærme, der er sømløst integreret i designet: Dels en skærm til kørecomputer og formentlig også gps-angivelser mellem speedometer og omdrejningstæller, dels en stor trykfølsom skærm øverst i midterkonsollen.
Sidstnævnte er langt fra så stor som den ‘dobbelte iPad’ i en Tesla, men modsat de ‘svævende’ skærme hos Mercedes, Audi og Mazda, flyder Alfas-skærm sammen med midterkonsollen uden synlige overgange. Ganske elegant, synes vi her på redaktionen.
Den manuelle gearstang ser herligt kort ud, og blandingen af læder og alcantara på rattet er både både sportslig og elegant. Detaljer som den røde startknap integreret i rattet, diverse kulfiberindlæg og pedaler i aluminium spiller også på Alfas forkærlighed for sportslig high-tech.
Til gengæld leder vi forgæves efter praktiske aflæggerum til nøgler og smartphone og måske en kopholder til kaffen. Men nej, ikke så meget som en åbning til en meget lille kop espresso er det blevet til i Giulia. Ret modigt, når man tænker på, at Giulia skal give Alfa et comeback i USA: Derover ser man ikke mildt på biler, der ikke har plads til mindst to og helst fire drikkebeholdere, størrelse XL…
Nå, rigtige Alfisti sætter som bekendt form over funktion og vil blot benytte de manglende kopholdere som en undskyldning til at holde ind og få en friskbrygget espresso på nærmeste café.
Ellers bemærker vi, at Alfa også – desværre – er gået over til elektrisk parkeringsbremse, at de runde luftdyser giver et pift af retro og at vinduesviskerne på klædelig vis er gemt væk under motorhjelmen.
Læs mere: Skønne Giulia skal redde Alfa