Citroën skrotter mærkets legendariske væskeaffjedring. Men en helt ny type affjedring er under udvikling og lanceres formentlig i næste generation af topmodellen C5.
I sommer fik citronister både café au lait’en og croissanten galt i halsen, da det kom frem, at Citroën lægger mærkets legendariske væskeaffjedring i mølposen. For dyr og ikke væsentligt bedre end konventionel affjedring, lød forklaringen fra koncernchef Carlos Tavares, der har travlt med at finde besparelser i PSA-koncernen, der også rummer Peugeot.
Men nu siger Citroën-chef Linda Jackson til det britiske bilmagasin Autocar, at man i stedet er ved at udvikle en helt ny type affjedring.
”Komfort er en kerneværdi for Citroën, og med den nye teknologi vil vi genskabe fordelene ved væskeaffjedringen på en mere moderne og passende måde,” lyder hendes forklaring på den nye strategi.
Hvordan den nye type affjedring skal fungere, oplyser Citroën endnu ikke, men det ligger fast, at den udvikles sammen med en underleverandør og skal understrege Citroën adelsmærke; den sublime affjedringskomfort.
Den nye affjedring skal angiveligt udbredes til eller tilbydes i alle Citroën-modeller, så der bliver altså ikke tale om en teknologi, der kun er forbeholdt Citroëns topmodeller. Sådan har det været frem til nu, hvor det p.t. kun er C5 samt den nu udgåede C6, der har haft væskeaffjedring.
Ikke desto mindre dukker den nye affjedring formentlig først op i netop den nye udgave af C5, der lanceres i løbet af 2017. Tredje generation af C5 får væsentligt længere akselafstand end i dag, og kommer dermed til at overtage rollen som mærkets flagskib fra den avancerede og kostbare C6, der altså ikke får en afløser.
Dermed målretter Citroën C5 til det kinesiske marked, hvor langstrakte limousiner er meget populære, og hvor Citroën oplever stor succes. I Europa kan den nye C5 så passende udfordre biler som VW Passat og ikke mindst Skoda Superb på overdådig bagsædeplads.
Læs også: Citroën siger adieu til væskeaffjedring