Status på det danske bilsalg: De mindste biler falder tilbage – SUV og crossovers er de store vindere blandt bilkøberne.
I de danske husholdninger stod de tre segmenter ’mini’, ’lille’ og ’medium’ for 86 pct. af de nye personbiler i 2013. I 2015 var andelen faldet til 79 pct. som følge af en reduktion i mini-segmentets andel fra 43 pct. til 32 pct. Til gengæld steg SUV-segmentets andel fra 3 pct. til 8 pct. og ’lille’ fra 27 pct. til 30 pct. Det viser en årsopgørelse fra Danmarks Statistik.
De nyeste tal for 2015 fra De Danske Bilimportører bekræfter udviklingen.
Tendensen i salget af de forskellige størrelser af biler har ændret sig lidt i forhold til året før. 2015 bød på et mindre fald på 4,7 procent point i mikroklassen (VW Up og lignende) og en vækst i salget af primært B klassen (minibiler som VW Polo) og lidt større andel af store biler i D segmentet. Endvidere er andelen af SUV’er (de højbenede familiebiler) vokset, dog lidt på bekostning af store familiebiler (MPV’er).
”Det samlede billede er således, at de danske bilkøbere har anskaffet sig lidt større biler, men at vi fortsat kører rundt i markant mindre biler end i vores nabolande,” siger adm. direktør i De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
”Minibilerne stjæler markedsandele fra mikroerne, og de højbenede familiebiler – crossovers eller kompakte SUV’er som de også kaldes, er blevet moderne og tager en større og større bid af salgskagen fra de mere almindelige mellemklassebiler,” forklarer Jens Velling, redaktør på Hvilkenbil.dk.
Han forklarer videre, at fremgangen også skyldes, at udvalget af de højbenede familiebiler er øget betydeligt i løbet af de seneste år.
”For år tilbage sad Nissan med sin Qashqai (billedet) nærmest alene på dette segment, men siden er rigtig mange mærker kommet til, hvilket betyder, at flere købere kan få deres ønsker og krav opfyldt og vælger denne biltype,” forklarer Jens Velling.
I 2015 er Fiat fx kommet på banen med 500X, Honda har genintroduceret HR-V i en helt ny udgave, Suzuki har lanceret Vitara osv. Blandt de mindste crossover-biler, er det især Renault Captur og Peugeot 2008, der trækker salget.
I erhvervene er fordelingen mellem segmenterne mere jævn med medium-segmentet – mellemklassebilerne – som det største med 25-26 pct. Der har ikke været nævneværdige forskydninger mellem segmenterne fra 2013 til 2015.
Læs også: Bilsalg slog alle rekorder i 2015