Biltest: Ny udgave af VW’s kompakte MPV Touran er en noget nær perfekt familieflytter – endda til en rigtig skarp indstigningspris.
Hvilken bil?
Første generation af familieflytteren Touran med plads til 7 personer kom på markedet i 2003 og har holdt sig stort set uændret bortset fra et par facelift undervejs. Men nu er der endelig en ny Touran på gaden bygget på samme platform som bl.a. Golf og den større Passat. Vi tester her den nye VW Touran med 1,4 liters turbobenzinmotor, der yder 150 hk, DSG-gear og Comfortline-udstyr. Derover findes Highline og under Trendline. Prisen for testbilen er knap 374.000 kr. inkl. leveringsomkostninger. Billigste Touran med 1,2 liters 110 hk turbobenziner fås for under 290.000 kr.
Vidste du at?
Testbilen er udstyret med 7-trins DSG-gear – en automatisk skiftende gearkasse med to koblinger, hvilket tillader gearskift uden tab af trækkraft. Gearkassen skifter lynhurtigt og umærkeligt mellem gearene, optimerer tilmed brændstofforbruget, og er en fornøjelse at køre med – og trods en merpris på 22.000 kr. i forhold til den manuelle 6-trins gearkasse absolut anbefalesesværdigt. De avancerede DSG-gearkasser har ikke det bedste ry, hvad angår holdbarhed så overvej at forlænge fabriksgarantien med yderligere to år for 6.000 kr.
Hvordan er førerpladsen?
Sådan skal det gøres: Gode sæder, lækkert rat, ultra-tydelige instrumenter, enkel og logisk betjening, gode materialer, fine fralægningsmuligheder, god lyd og tilmed teknik, der holder øje med, om du trænger til en pause. Nej, det er ikke sådan lige at finde noget at sætte fingeren på bag rattet i Touran, så vi lader være. Her er tænkt over tingene – ingen ‘fancy’ påfund, men masser af klassisk snusfornuft.
Hvordan opleves kabinen?
Gennemarbejdet og med den fleksibilitet som en storfamiliebil bør rumme.
VW Touran er mindre f.eks. Ford S-Max og Renault Espace, men i forhold til forgængeren er akselafstanden øget med 11 cm, og det giver masser af plads i kabinen.
Mange af de små finesser, der gør hverdagen med bilen ekstra behagelig, findes dog først fra Comfortline-udstyrsniveau. Vi anbefaler at ofre de ekstra 27.000 kr. for at få for eksempel eget klimaanlæg på 2. sæderække, højdejusterbare forsæder med indstillelig lændestøtte, klapborde, opbevaringslommer bag på forsæderne og meget mere af samme skuffe.
Er sikkerheden i orden?
Ja. VW Touran viste fine testresultater hele vejen igennem og scorede de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crashtesten i september 2015. Herhjemme vil bilen stå i udstillingslokalerne med fra 3 til 5 stjerner afhængig af importørens valg af udstyrsniveau. De fem stjerner gælder for den crash-testede udgave, der var forsynet med AEB-Interurban nødbremse og fartbegrænser. Det er ekstraudstyr i Danmark. Vognbaneassistent indgik ikke i testen, men er også muligt ekstraudstyr. Se mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Touran er jo i princippet en ‘minibus’ og set i det lys, er køreegenskaberne mere end fornuftige, men det er ingen ‘drivers car’. Touran er dog langt fra så flyderagtig som f.eks. Renault Espace men heller ikke så køreglad som BMW 2-serie Tourer. Typisk for VW er undervognen fast, men efter vores smag måtte Touran godt være lidt mere til den komfortable side. Styringen er letgående og præcis med en god føling med vejen, men lidt for følsom og korrektionskrævende på motorvejen.
Hvordan er motoren?
Fine sager. Selv om den 1,4 liters benzinmotor med turbolader efterhånden har mere end ti år på bagen, er den stadig i fin form. Selv i en stor bil som Touran, der vejer næsten 1,5 tons, leverer den med sine 150 hk og 250 Nm en overbevisende indsats, og man savner ikke kræfter.
Til gengæld er motoren overraskende forslugen. Med DSG-gear strækker den på papiret benzindråberne til et snitforbrug på 18,5 km/l. Vi nåede kun 12,0 km/l i testugen – dog med mest motorvejs- og bykørsel. Det er skuffende.
Passer prisen?
Prisen for indstigningsmodellen med 1,2 liters TSI-motormed 110 hk og Trendlineudstyr er lidt under 290.000 kr. – en skarp pris, der vidner om, at VW også ønsker at gøre Touran interessant for private købere. Også med testbilens Comfort-udstyr er prisen konkurrencedygtig. Til sammenligning nærmer prisen for en VW Golf sig hurtigt 300.000 kr. hvis der skal lidt udstyr i. Med Touran får man både mere bil og plads til familien.
Er der alternativer?
F.eks. BMW 2-serie Gran Tourer, der byder på skarpere køreegenskaber, mindst lige så god kvalitet men knap så vellykket indretning af kabinen og en pris, der er 100.000 kr. højere. Et godt tilbud lige nu er Renault Grand Scenic med 110 dieselheste og automatgear til godt 290.000 kr. Citroën Grand C4 Picasso er også et kvalificeret alternativ til Touran med mindst lige så meget plads, gennemtænkt indretning og fine køreegenskaber. Lige nu med 120 hk BlueHDI diesel og Seduction-udstyr til 304.000 kr.
KONKLUSION:
For: Plads og fleksibel indretning, kvalitet, god pris
Imod: Benzintørst
Hvilkenbil siger:
Mere plads end i forgængeren, den velkendte VW-kvalitet i materialer og forarbejdning til priser, der er holdt i ro: Med den nye Touran har VW et stærkt kort i den kompakte MPV-klasse.
Læs også tests af konkurrenterne:
Gran Tourer er køreglæde til storfamilien
Grand C4 Picasso er stor ‘haute car ture’
Kia Carens er gennemført gennemsnitlig
Friske kræfter til fed Zafira Tourer
Pris gør Renault Scenic til familiebilernes Godfather
FAKTA: VW Touran 1,4 TSI DSG Comfortline
Vejl. pris, inkl. lev.: 375.000 kr.
Anslået kontantrabat: *10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.200 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP:
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l
Forbrug i test: 12,0 km/l
Længde/bredde/højde: 450/183/166 cm
Bagagerum (min/max): 834/1.980 liter
Vægt: 1.478 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 150 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek
Topfart: 209 km/t
Særligt standard udstyr (Comfortline):
Dæktrykskontrolsystem, træthedsregistrering, 7 sæder med “Fold flat” bagsæder, Composition Media Radio m/CD afspiller, 6,5″ touchscreen, SD kortlæser, USB, Aux-in, 8 højtallere og Bluetooth mobiltelefonforberedelse, klimaanlæg “Pure Air” 3-zoners, kørecomputer, plus sædevarme for, el-ruder for og bag,front assist m/City Emergency brake, Fartpilot/-begrænser, 7 airbags, centrallåsesystem med fjernbetjening, el-spejle m/varme, varmedæmpende ruder m/mørke ruder bag, nedklapbart bord bag forsæderyglæn, tagrælinger, sorte tågeforlygter m/kurvelys.
Priser på ekstraudstyr:
DK Komfortpakke 1 (Bakkamera, panoramaglastag, rullegardiner ved bagdøre m.m.): 27.490 kr.
DK-Pakke (Multifunktionslæderrat, parkeringssensorer for og bag, ergo komfortførersæde): 12.496 kr.
DK Navigationspakke: 13.498 kr.
Netadskillelse: 4.796 kr.
El-betjent bagklap: 7.898 kr.
Adaptiv fartpilot: 7.898 kr.
Elektrisk børnesikring: 1.498 kr.
LED-forlygter: 18.790 kr.
Light Assist: 2.998 kr.
Spejlpakke: 3.698 kr.
*) rabat angivet af hvilkenbil.dk
Ny Touran 1,6 TDI maj 2016.
Vi har nu kørt 10.000 km. i vores nye Touran inkl. en tur til Østrig med hele familien.
Bilen har kørt fantastisk. Diesel økonomien omkring 18 km/l. ikke dårligt for den store bil. Vores lille Skoda Fabia Greenline 1,2 TDI klarede 19-20 km/l med samme kørselsmønster.
Med 3 børn kommer man ikke udenom 3 ens bagsæder og her er Touran et godt bud. Kvaliteten i bilen er rigtig god, lavt støjniveau og fint anlæg og ikke mindst sikkerhedsudstyr i top. Tag den med App. Connect og drop navigationen og spar 6.000 kr. Bruger du Apple Music bliver App. connect rigtig godt til streaming af musik. Navigationen fra telefonen fungerer rigtig fint på displayet og Siri forstår nogenlunde hvad man siger.
Vi gav 341.000 kr for en sort 1,6 TDI Comfortline, med app connect og DK pakke og lakforsejling mv. Hertil tilkøbt 2 års ekstra garanti til 6000,-.Samlet rabat ca. 32.000 kr. (ingen bytte bil og ingen finansiering) Så kan det på ingen måde betale sig at købe en lettere brugt, med mindre man ikke kan vente 2-3 måneder.