En af Audis vigtigste nyheder i år er den kompakte Q2, der har premiere på den kommende biludstilling i Genève.
Audi er et af de mest stringente og gennemførte tyske varemærker, således også når det kommer til logikken i modelbetegnelserne. Men indtil for nylig stod et par italienere i vejen for at gennemføre den logiske navngivning af Q-familien, for Alfa Romeo og Maserati havde patent på betegnelserne Q2 og Q4 – synonymt med italienernes særlige differentiale på visse for- og firehjulstrukne modeller.
Men ligesom i fodbold med tyske hold involveret, er intet afgjort før sidste dommerfløjt, og det lykkedes da også for de effektive Audi-folk, med topchef Rupert Stadler i spidsen at nå til enighed med italienerne og moderkoncernen Fiat Chrysler Automobiles, og nu ejer mærket med de fire ringe rettighederne til de to betegnelser.
Dermed er vejen banet for Q-modellerne 2 og 4. Og dermed kan 2015-konceptet TT Offroad Concept Car (billedet) omdøbes til det, der hele tiden var meningen, nemlig Q2. Baby-SUV’en Q2 – der ret beset er en crossover, betegnelsen for modeller der forener hatchback, stationcar og firehjulstrækker i ét – har premiere på årets første europæiske biludstilling i Genève i begyndelsen af marts. Den står som bl.a. Audi A3 på Volkswagen-koncernes fleksible MQB-platform.
Q4 ventes i 2017, og den ender formentlig som en udpræget coupé-udgave af Q3, ganske som BMW X4 er en coupé-udgave af X3.
Audis 430 centimeter lange baby-SUV vil kunne fås med etliters trecylindret benzinmotor, der ligesom i A1 yder 95 hk, topmodellen bliver SQ2 med toliters firecylindret motor med 231 hestekræfter ligesom i Audi S1. Tyske medier forventer, at Q2 bliver prissat et sted mellem A3 Sportback og Q3, og forventningen er – med vanlig tysk selvsikkerhed – et årligt salgstal på mindst 70.000.
Læs også: BMW X4 – nyt æg i gøgereden