Kia Niro kombinerer moderigtig, kompakt crossover med miljøvenlig hybrid-teknik. Automatgear med dobbeltkobling skal øge køreglæden sammenlignet med andre hybrider.
En moderigtig crossover med miljøvenlig hybridteknik: Kia satser på at blande kortene helt rigtigt med Niro, en mellemstor SUV på størrelse med bestselleren Nissan Qashqai, men standardudstyret med både benzin- og elmotor, der skal nedbringe CO2-udslippet – og i Danmark udløse et stort fradrag i registreringsafgiften.
”Kia Niro skal ramme plet ved at tilbyde den bedste kombination af lavt forbrug, god køreoplevelse, praktisk indretning og ikke mindst et flot design, der ikke råber ’hybrid’,” forklarede Orth Hedrick, vicepræsident for Kia’s produktplanlægning i forbindelse med afsløringen af Niro.
Kia lægger selv stor vægt på, at Niro kommer ind i klassen for kompakte crossovers, der fortsat er den hurtigst voksende i verden. Ved at kombinere det med hybrid-teknik, skal Kia Niro tilbyde bilkøbere noget helt unikt.
Det unikke går i det hele taget igen i Kia Niro. Platformen er nyudviklet til hybridteknik, vægten holdes nede med udbredt brug af aluminium, og der er fokuseret på et reducere støj og vibrationer mest muligt. Med en længde på 436 cm og en akselafstand på 270 cm placerer Niro sig mellem to andre crossovers fra Kia, den mindre Soul og den større Sportage.
Atkinson-cyklus og GPS-data sparer benzin
Hybridteknikken består af en nyudviklet 1,6 liters benzinmotor, der yder beskedne 105 hk. Til gengæld benytter motoren den såkaldte Atkinson-cyklus for at øge effektiviteten. Elmotor og et batteri på 32 kW giver en samlet systemeffekt på 148 hk og et normforbrug på blot 26,3 km/l – eller hvad der svarer til et CO2-udslip på mindre end 90 gr/km. En del af det lave forbrug skyldes, at Kia benytter data fra den indbyggede GPS at afgøre, hvor vejen stiger eller falder – og hvornår det så er bedst at opsamle eller bruge energi fra bilens batteri.
Modsat Toyotas kendte hybrider, hvor et trinløst automatgear fordeler og overfører kræfterne mellem benzin- og elmotor, har Niro et sekstrins-automatgear med dobbeltkobling. Ifølge Kia skal det gøre Niro sjovere at køre. Man slipper i hvert fald for de meget høje og vedvarende omdrejninger, som man kan opleve under acceleration i Toyotas hybridbiler.
Indvendig er der syv-tommers trykfølsom skærm, der både kan fungere med Apple Car Play og Android Auto.
Kia Niro er designet hjemme hos det koreanske mærkes designstudie i Namyang og hos Kia i Californien. Vi får den at se i Europa til sommer, og senere følger en ladehybrid-udgave, hvor det er muligt at lade batteriet op i en stikkontakt. Danske priser og introduktion kendes dog endnu ikke.
Selv om Kia hævder, at de med Niro tilbyder en unik kombination af crossover og hybrid, får de ikke denne niche helt for sig selv. Toyota har en hybrid-udgave af RAV4 på trapperne, mens den nye VW Tiguan angiveligt også er på vej med hybrid-teknik.
Læs også: Kia Sportage – fræk i fjerde forsøg