BILTEST: Ny teknik gør Audi A4 lige så dyr som ærkerivalerne BMW og Mercedes – men det er svært både at se og mærke forandringerne i den tyske perfektionist.
Hvilken bil?
Audi A4 er Ingolstadts svar på BMW 3-serie og Mercedes C-klasse – en mellemstor luksusbil, der kombinerer sport og komfort med prestigen fra et af Tysklands fineste bilmærker. Opskriften er klassisk sportssedan med lav siddeposition, langt mellem akslerne og en langsplaceret motor under den lange kølerhjelm, så A4 kan udstyres med træk på alle fire. Så kalder Audi modellen for Quattro, men her prøver vi bestseller-udgaven med forhjulstræk, to-liters dieselmotor med 150 hk og Sport-udstyr til knapt en halv million kr. Billigste A4 koster 460.000 kr.
Vidste du at?
Lanceringen af den nye A4 i 2015 blev forsinket, fordi Audi ønskede at skærpe designet. Alligevel skal man være feinschmecker for at se forskel på den nye model og forgængeren.
Ikke desto mindre er fjerde generation af A4 ny til sidste møtrik: Under de velkendte former er den baseret på VW-koncernens MLB-platform, der gør det muligt at benytte samme komponenter på en lang række bilmodeller i forskellig størrelse. Princippet kendes også fra eksempelvis VW Passat. Her hedder platformen MQB, da den afgørende forskel er, at motoren er placeret på langs og på tværs i henholdsvis A4 og Passat. Modulopbygningen gør produktionen billigere og har slanket både A4 og Passat med mere end 100 kg.
Hvordan er førerpladsen?
Den sportslige førerplads med lav siddeposition, et næsten lodret rat og det perfekte ergonomiske forhold mellem sæde, rat og pedaler svarer til den, man finder i ærkerivalen BMW 3-serie. Men når det gælder lækker finish med bløde materialer, præcise samlinger og knapper, der klikker med kirurgisk præcision, er Audi i en klasse for sig selv. Det gælder også A4, der er en nydelse for både øjne og fingerspidser, og vi skal have luppen frem for at finde små minusser: Rattet skjuler det yderste af instrumenterne og hvis du drømmer om overblik i en høj crossover, er en lavtflyvende A4 ikke noget for dig.
Hvordan opleves kabinen?
Audi A4 er vokset 12 mm mellem akslerne og fabrikken hævder selv, at den er klassens ‘raumwunder’. Vi synes dog snarere, at den også på dét punkt ligner forgængeren: Pladsen er stadig afmålt og A4 sidder mere som et slim-fit jakkesæt fra Hugo Boss end en praktisk campinghabit. Sådan skal det være i denne klasse. Bagude er bagagerummet vokset, men mere i dybden end i højden – limousine-udgaven af A4 er fortsat ikke oplagt til en indkøbstur i Silvan eller IKEA. Splitbagsæde øger anvendeligheden, men koster næsten 9.000 kr. ekstra. Så er det næsten bedre at finde yderligere 20.000 kr. til A4 Avant – Audi’sk for stationcar.
Er sikkerheden i orden?
Audi A4 slap hæderligt fra Euro NCAPs crashtest. Kabinen forbliver stabil i det frontale møde med muren, men belastningen af førerens brystkasse er relativt høj. Det samme gælder i pæletesten, hvor bilen glider ind i en metalpæl med 29 km/t. Altså grundlæggende OK sikkerhed, men man forventer mere af en Audi. Omvendt er der lutter roser til beskyttelsen ved sidekollision lige som hovedstøtterne er effektive mod piskesmæld. Endelig popper A4’s motorhjelm op for at afbøde slaget, hvis fodgængere kommer i vejen – det trækker også op. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Audi A4 har altid været præget af sin langsplacerede motor, der i kombination med forhjulstræk gør køreegenskaberne næsetunge. Ingeniørerne i Ingolstadt bliver dog stadig bedre til at løse det tekniske dilemma, og den nye A4 skal roses for næsten neutrale køreegenskaber.
Sjovt bliver det bare aldrig. Heller ikke selv om man ikke længere føler sig trukket rundt ved næsen i den nye A4, og affjedringskomforten er på omgangshøjde med rivalerne. Men det letgående styretøj formidler ikke meget føling med asfalten. Taler vi det fortærskede begreb ‘køreglæde’, bliver A4 distanceret af både BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Jaguar XE.
Hvordan er motoren?
150 hk og 320 Nm fra en to-liters turbodiesel plejer at være garant for et vist kraftoverskud. I A4 savner man ikke desto mindre punch i den nye dieselmotor. Formentlig fordi Audi efter dieselskandalen i VW-koncernen er blevet mere nøjeregnende med at overholde emissionsværdierne. De 150 heste skal op i omdrejninger, før de begynder at levere kræfterne. Læg hertil en manuel gearkasse, der skifter lidt modvilligt, og mekanikken i Audi A4 fremstår en anelse træg. Det gælder også forbruget: Audi lover 26,3 km/l, vi toppede på 17,9 km/l.
Passer prisen?
Tidligere havde Audi A4 en prisfordel sammenlignet med BMW og Mercedes. Den nye A4 er steget op til 40.000 kr. og er dermed på niveau med BMW 3-serie – og det gælder også leasingpriserne. Alligevel får du stadig lov at betale for meget udstyr, der er standard i billigere biler. Vi nævner i flæng metallak til 16.000 kr., blanke rudelister til 3.900 kr., dekorlister i kabinen til 10.000 kr., fartpilot til 6.500 kr. og splitbagsæde til 8.700 kr. Audi A4 bliver med andre ord dyr, hvis den skal være lige så flot som i brochuren. Det gælder dog også de direkte konkurrenter.
Er der alternativer?
Den direkte rival er BMW 318d, der til samme pris matcher Audi A4 på komfort og plads, men er væsentligt mere køreglad. Det samme kan siges om Mercedes C220d med 136 hk til 505.000 kr. og Jaguar XE med 163 hk til 516.000 kr. – sidstnævnte kan dog ikke matche A4 på finish og bagsædeplads. Et attraktivt alternativ er den nære slægtning VW Passat, der benytter meget af den samme teknik, men byder på mere plads uden for alvor at sætte noget til på køreegenskaber, komfort og finish. Slet ikke til 398.000 kr. – eller hele 100.000 kr. mindre end Audi A4.
KONKLUSION:
For: Stilsikkert design, lækker finish, fin komfort.
Imod: Konservativt design, steril køreoplevelse.
Hvilkenbil siger:
Audi A4 er perfektioneret og stilsikker, men mangler overbevisende argumenter for at holde køreglade bilkøbere væk fra BMW, Mercedes og Jaguar og de prisbevidste fra Passat, der delvist deler teknik med A4. Teknisk fejler A4 intet, men vi savner passion og nytænkning, og det koster den femte stjerne.
Læs også test af konkurrenterne:
BMW 320d forener praktik og præcision
Jaguar XE – Imperiet slår igen
VW Passat – lavere, lettere og mere lækker
FAKTA: Audi A4 2.0 TDI Sport
Vejl. pris, inkl. lev.: 499.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 17,9 km/l
Længde/bredde/højde: 473/184/143cm
Bagagerum (min/max): 480/965 liter
Vægt: 1.505 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/320 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek
Topfart: 221 km/t
Særligt standardudstyr:
17” aluminiumsfælge, Audi pre sense city, automatisk åbning af bagagerum, fjernbetjent centrallås og nøglefri start, blanke rudelister, bluetooth, elspejle med varme, klimaanlæg, lys- og regnsensor, MMI radio plus, multifunktionslæderrat, sportssæder m varme, xenon plus forlygter, multijusterbar førerplads.
Metallak: 16.250 kr. DSG-automatgear: 25.000 kr. Fartpilot: 6.500 kr. LED-lygter for og bag: 26.000 kr., Virtual Cockpit: 5.400 kr. P-sensor for og bag: 8.250 kr. Splitbagsæde: 8.700 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)