BILTEST: Mini har fået endnu et facelift. Som topløs Cabrio er den stadig blandt mærkets mest vellykkede modeller – hvilket du også får lov at betale for.
Hvilken bil?
Cabrio er den åbne udgave af Mini, det ikoniske, britiske ‘hundehus’ af en minibil. Den nuværende tredje generation blev lanceret på en ny og større platform i 2015 og har nu fået en mindre renovering, der mest består af mindre kosmetiske forbedringer og mere udstyr. Blandt de mere iøjnefaldende make-up indslag er LED-kørelyset, der nu består af en ubrudt rund cirkel yderst i lygtehuset, der giver Mini et markant udtryk. Stofkalechen er eldrevet og klapper ned i bagagerummet på rekordhurtige 18 sekunder, men lægger også saftige 62.000 kroner til prisen. Her tester vi Mini Cabrio med 136 hk, automatgear og Essential-udstyrspakke, der redder bilen fra at være decideret skrabet, men også sender prisen op på 382.000 kr.
Vidste du at?
Mini er ikke så mini længere. Tredje generation er vokset 10 centimeter i længden og fire i bredden. Sammenlignet med originalen er den nærmest enorm, og dén udvikling understreges af, at Mini-programmet i dag omfatter en fem-dørs udgave, en stationcar og en kompakt SUV, der alle er væsentlige større. ‘Hundehuset’ har udviklet sig til en hel landsby af modeller, siden BMW købte en af britisk bilindustris kronjuveler ved årtusindskiftet. Med Mini har de tyske specialister i baghjulstræk fået adgang til kompakt forhjulstrækker-teknologi, der i stigende grad bruges i BMWs egne modeller som eksempelvis SUV’en X1. Når BMW snart lancerer en ny 1-serie, bliver det på platformen fra Mini med forhjulstræk.
Hvordan er førerpladsen?
Mini udenpå og maxi indeni – i hvert fald bag rattet, hvor ingen andre biler under fire meter tilbyder så ‘voksen’ en førerplads. Ergonomien er fremragende, fordi selv store chauffører kan sidde med strakte ben og tæt på det næsten lodretstående rat. Siddekomforten er høj, og du har god kontakt med bilen, hvilket er med til at understrege Minis berømte ‘go-kart’ køregenskaber. Som chauffør har du udsigt til et cockpit, hvor cool retrostil som ure på størrelse med Big Ben og vippekontakter møder high-tech som infoskærme og fuld-LED forlygter, der nærmest gør nat til dag.
Betjeningen er ikke lige logisk, men atmosfæren er forrygende: Hvilken drengerøv sætter ikke pris på en startknap, der ligner den man fyrer Sidewinder-missiler af med i en F-16 jager?
Hvordan opleves kabinen?
Hvis vi siger wouw til førerpladsen, knurrer vi til gengæld over bagsædet. Her er i bedste fald plads til et par små børn – voksne skal ud i noget yoga af den ubehagelige slags, hvis de også skal have benene med. Men bagsædet bliver aldrig det afgørende i en åben bil som Mini Cabrio. Kører du kalechen ned, er der alligevel dømt vindstyrke 12 på bagerste række, og det gider man kun på kortere ture. Her er det vigtigere, at den stejle forrude effektivt leder fartvinden forbi forsæderne, og gør Mini til en af de mest komfortable cabrioleter på markedet. Vi glæder os også over, at Mini efterhånden har fået styr på den engang så løsagtige finish. Her er hundehuset gået fra lalleglad labrador til seriøs schäfer.
Er sikkerheden i orden?
Formentlig, men vi ved det ikke. Mini Cabrio er nemlig ikke testet af Euro NCAP, men vil formentlig kunne opnå fire ud af fem stjerner. Cabrio-udgaven har fine detaljer som pop-up styrtbøjler, hvis bilen ruller rundt og motorhjelmen løfter sig også automatisk for at beskytte bløde trafikanter i sammenstød. Omvendt er automatisk nødbremse fortsat ikke standard i Mini, hvilket er helt uforståeligt i så kostbar en bil. Anno 2018, hvor enhver mikrobil til under 100.000 kr. har det som standard, koster det også en stjerne i testen her.
Hvordan kører den?
Mini har angiveligt justeret på køreegenskaberne og selv om de fortsat er skarpe, hurtige og præcise som ingen andre biler i denne størrelse, er det som om styretøjet er blevet mindre meddelsomt i midterstillingen – formentlig fordi den elektriske servohjælp her slår fra. Med avancerede uafhængige hjulophæng både for og bag, er Mini dog fortsat en køredynamisk ener i sin klasse. ‘Go-kart’ køreegenskaber er ikke en kliche, men stærkt fornøjelig virkelighed bag rattet i Mini. Komforten er også godkendt, selv om skarpe ujævnheder slår igennem og kan få hundehuset til at knirke i fugerne. Mindre stivhed og mere fleks er prisen for at bygge med stoftag.
Hvordan er motoren?
Vi har tidligere pebet over den nye trecylindrede turbobenzin-motor her på siden. Med 136 heste og en velvoksen volume på 1,5 liter er her masser af muskler, men motoren har virket træg og uvillig til at tage omdrejninger. Med testbilens syv-trins automatgear med dobbeltkobling sker der noget positivt: Gearkassen finder med usvigelig sikkerhed det rigtige gear, og får motoren til at virke mere frigjort.
Automatikken sørger også for lidt mellemgas, så udstødningen bjæffer frækt og underbygger Mini-oplevelsen af morskabsmaskine.
Normalt vil vi foretrække manuelt gear i en sportslig bil som Mini, men netop 1,5 liters motoren fungerer åbenbart bedre med automatik. Point taken, som briterne siger.
Passer prisen?
Helt ærligt, nej. 62.000 kroner for en charmeklud til charmetrolden kan jo få selv briter til at hæve begge øjenbryn. Du bliver også nødt til at sætte nogle krydser i ekstraudstyrslisten, for en basisudgave af Mini mangler selvfølgeligheder som læderrat, alufælge og aircondition. Sådan har det altid været med Mini, men faktisk er priserne blevet lidt mere virkelighedsnære. I forbindelse med faceliftet er merprisen for Cabrio reduceret, og du får også mere udstyr for pengene, blandt andet er de fleste metallakeringer nu standard, og udstyrspakkerne gjort mere attraktive. Mini kører den hjem på charmen, og er du med på, at de dyreste bikinier er dem med mindst stof, er du også klar på at betale det, en Mini koster.
Er der alternativer?
Ikke ret mange – markedet for åbne biler er hårdt presset af bilkøbernes fortsatte forelskelse i højbenede SUV-typer. For eksempel kan du ikke længere få en oplagt konkurrent som VW Beetle Cabriolet herhjemme. Den mest direkte rival er derfor Audis fremragende og noget større A3 Cabriolet, der tilbyder mere plads og komfort, men er mindre sjov at at køre. Med en stærk 150 hestes turbobenzinmotor og automatgear koster A3 406.000 kr. – 24.000 kr. mere end Mini. Ser du stort på pladsen, er der endnu mere køreglæde i den ægte roadstervare, Mazda MX-5. Her er kun plads til to, men til 304.000 kr. for 132 hk og pænt med udstyr befinder den japanske sportsvogn sig i en liga for sig selv, når vi taler topløs bilglæde.
Konklusion:
For: Gennemført retrostil, go-kart køreegenskaber.
Imod: Pris, automatisk nødbremse ikke standard.
Hvilkenbil siger:
Læs også tests af konkurrenterne:
A3 Cabriolet er svaret på det åbne spørgsmål
Mazda MX-5 er mesterlig minimalisme
FAKTA: Mini Cooper Cabrio aut. m. Essential pakke
Vejl. pris, inkl. lev.: 382.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 25.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.780 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l
Forbrug i test: 14,0 km/l
Længde/bredde/højde: 382/173/141 cm
Bagagerum (min/max): 195/685 liter
Vægt: 1.280 kg
Motor: 3 cyl., 1,5 liter, turbobenzin
Effekt: 136 hk/220 Nm
0-100 km/t: 8,8 sek
Topfart: 208 km/t
Særligt standard udstyr inkl. Essential pakke:
Metallak, LED-lys for og bag, start-stop, sædevarme, automatisk aircondition. USB og aux-stik, regnsensor, lyspakke, kørecomputer, elruder, elspejle, eldrevet kaleche, 16-tommer alufælge, p-sensor bag, multifunktionslæderrat, vindskærm.
Ekstraudstyr: Adaptiv fartpilot: 7.800 kr., kromdetaljer: 2.900 kr., LED-forlygter: 15.500 kr., lædersportssæder: 38.000 kr., Always Open Timer: 3.100 kr., 17” alufælge: 11.800 kr., ‘Pepper pakke’ med velourmåtter, højdejusterbart passagersæde, opbevaringspakke, Excitement pakke, tågelygter, regnsensor, klimaanlæg, kørecomputer og lyspakke: 32.000 kr. Udvidet Bluetooth pakke med multifunktions-sportsrat, fartpilot og armlæn: 12.500 kr., Driving Modes (sport, normal, eco): 3.500 kr., kaleche med Union Jack flag: 15.400 kr., (*Anslået af hvilkenbil.dk)