Åbne biler er mindre konjunkturfølsomme end andre biler, siger ekspert. Den dyre cabriolet kan faktisk være en god investering.
Solen skinner, og er du en af dem, det kribler i for at få foden på egen cabriolet-speeder, sol i ansigtet og vind i håret, så er her den gode undskyldning for at udleve drømmen: En cabriolet er langt mere prisfast, som det hedder blandt fagfolk, end andre mere gængse biltyper. Så måske er det ikke så tosset endda at drømme om åbne biler.
Forklaringen er ifølge Børsen, at det er en såkaldt nichebil. Cabrioleter er også den mindst konjunkturfølsomme biltype.
”Gennem finanskrisen har danskerne opført sig mere rationelt i forhold til biler. Man køber i højere grad stationcars med diesel i en konservativ farve. I årene 2004 til 2007 var det i langt højere grad firehjulstrækkere og cabrioleter i modige farver, vi købte for at slippe den ’indre sydeuropæer’ løs, når det går godt. Men på trods af det klarer cabrioleten sig også godt i krisetider,” siger markedsanalytiker på Bilbasen Jan Lang til avisen.
Han mener en væsentlig del af forklaringen er, at markedet for åbne biler er meget lille. Desuden betales der ikke altid fuld afgift af cabrioleter, men kun for de måneder den benyttes.
Og oven i købet ser det ud til at være en god investering at købe cabrio lige nu.
Priserne har været faldende, men jeg tror, at de begynder at stige i de kommende år. Både søgningen på cabrioleter og salget af dem viser tegn på, at danskerne er begyndt at købe igen. Samtidig ser det ikke ud til at udbuddet på kort sigt vil stige til det niveau, det har været på. Det er med til at holde priserne oppe på de brugte cabrioleter,” siger Jan Lang.
De seneste par år har der været omkring 1.500 cabrio’er til salg herhjemme mod normalt cirka 2.000. Blandt de mest udbredte åbne biler er roadsteren på billedet herover, neo-klassikeren Mazda MX-5.
Læs også:
Vi køber langt flere brugte biler end nye
Værditab: Undgå den skrabede model
Tests af åbne biler:
Opel Cascada er både underskøn og overvægtig