Falmede stjerner: Moderne crashtest er hård ved ældre bilmodeller. Helt galt går det for Fiat Punto, der bliver den første bil nogensinde i Euro NCAPs crashtest med karakteren 0 stjerner.
Euro NCAP, der udfører alle crashtest af nye biler på det europæiske marked, slutter året af med crashtest af hele 15 bilmodeller.
Halvdelen af dem er helt nye modeller, der for de flestes vedkommende får topkarakteren fem stjerner. Dog må den nye udgave af discount-SUV’en Dacia Duster nøjes med tre stjerner og det gælder også Kia Stonic med basisudstyr og MG ZS, der ikke sælges i Danmark.
Mere interessant er Euro NCAPs gen-test af bilmodeller med nogle år på bagen, der fortsat sælges. Disse biler er ude på andet eller endda tredje facelift, men kun én er for alvor opdateret med moderne sikkerhedsudstyr og scorer derfor alle fem stjerner: Toyota Yaris, der netop er lanceret i endnu en forynget udgave.
Værre ser det ud for Alfa Romeo Giulietta, Fords C-MAX og Grand C-MAX, Opel Karl, DS 3 (Citroën) og Toyota Aygo, der alle må nøjes med tre stjerner i denne omgang. (Sidstnævnte opnår dog fire stjerner med valgfrit sikkerhedsudstyr).
Helt galt går det for Fiat Punto, der oprindeligt er fra 2005 men ved hjælp af adskillige ansigtsløftninger fortsat sælges på 12. år.
Det skulle italienerne nok ikke have gjort, hvis vi skal tro Euro NCAPs crashtest-eksperter. Deres kritik er sønderlemmende, for Punto opnår ikke én eneste af de fem mulige stjerner i NCAP-testen – og det er faktisk første gang nogensinde, at det er sket.
Det er måske det værste eksempel på en producent, der fortsætter med at sælge et produkt, der er langt forbi sin ’sidste salgsdato’ på bekostning af den intetanende bilkøber,” siger Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen om Fiat Punto.
Van Ratingen opfordrer indtrængende forbrugerne til at tjekke Euro NCAPs hjemmeside for de seneste vurderinger og vælge biler med de mest opdaterede fem-stjernede ratings, som der faktisk er mange af i 2017. Han fremhæver blandt andet de nye Punto-rivaler som Ford Fiesta, VW Polo og Seat Ibiza.
På områder som crashsikkerhed for voksne og børn og fodgængere er Punto egentlig stadig god nok til at kvalificere sig til mindst to stjerner. Men Euro NCAPs regler kræver, at en bil scorer et minimum antal point på fire områder for at kvalificere sig til en stjerne. Og da Punto både mangler førerassistenter og moderne, aktivt sikkerhedsudstyr – for eksempel er den kun udstyret med én advarsel for manglende sikkerhedsseler til chaufføren – blev der slet ikke scoret point i denne del af vurderingen. Det udløser altså en samlet vurdering på 0 stjerner.
Ifølge Euro NCAP er det den hårde konkurrence samt hurtige forandringer i forbrugernes præferencer, der får flere og flere producenter til at forlænge levetiden for deres modeller – ofte kun med mindre facelifts undervejs for at øge salget.
Læs mere på Euro NCAP
Euro NCAP crashtest december 2017:
Hyundai Kona: 5 stjerner
Kia Stinger: 5 stjerner
BMW 6 GT: 5 stjerner
Jaguar F-Pace: 5 stjerner
MG ZS: 3 stjerner
Dacia Duster: 3 stjerner
Kia Stonic (basis): 3 stjerner
Kia Stonic (safety pack): 5 stjerner
Ældre modeller:
Toyota Yaris: 5 stjerner
Toyota Aygo (basis): 3 stjerner
Toyota Aygo (safety pack): 4 stjerner
Alfa Romeo Giulietta: 3 stjerner
Ford C-Max: 3 stjerner
Ford Grand C-Max: 3 stjerner
Opel Karl: 3 stjerner
DS3: 3 stjerner
Fiat Punto: 0 stjerner
Så er det da rigtigt pinligt, at kunne læse på Fiat’s hjemmeside, at Fiat Punto har “avanceret teknologi og alt den sikkerhed du har brug for”.
Hvad er grunden til, at Ford C Max nu kun opnår 3 stjerner? Jeg har tænk mig at købe en Ford C Max, men er nu blevet betænkelig ved de kun 3 stjerner. Det kunne være rart at vide, hvad er er galt. Måske er der en ny model på vej og så håbe på, at alle stjerner i sikkerheds testen er på plads?
Hej Ib. Der er sådan set ikke noget galt med Ford C-Max’ sikkerhed. Forklaringen er, at den er blevet gentestet efter de nye og væsentligt skrappere 2017-regler. Her bliver C-Max straffet for, at aktivt sikkerhedsudstur som fx udvidet, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og vejbaneassistent enten ikke kan fås eller ikke er standard. Som sådan er C-Max ikke blevet mindre sikker – men du kan få moderne biler, der har mere aktivt sikkerhedsudstyr og dermed scorer flere stjerner i de skrappe 2017 eller 2018 udgaver af Euro NCAPs crashtest. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk.