Airbag-sagen: Citroën udvider kørselsforbud til flere modeller

For to dage siden var der ingen fare – nu udsteder Citroën kørselsforbud i Danmark for tre modeller med potentielt livsfarlige airbags.

Sagen om livsfarlige airbags i flere tusinde Citroën-modeller fortsætter med at vokse - også i Danmark.

I tirsdags skrev Hvilkenbil, at ikke blot Citroën-modellerne C3 og DS3, men også de tre modeller C4, DS4 og DS5 kører rundt med potentielt livsfarlige airbags. Men i modsætning til C3 og DS3 var der ikke udstedt et såkaldt 'stop-drive' kørselsforbud for C4 (billedet), DS4 og DS5.

”’Stop-drive’-anbefalingen gælder kun for Citroën C3 og DS3, fordi de er udstyret med en særlig type Takata-airbags, som adskiller sig fra dem, der er anvendt i andre modeller. De øvrige modeller har en anden type gasgenerator (inflator), og er derfor ikke omfattet af ’stop-drive’-anbefalingen,” sagde Hanne Langsig Sørensen, kommunikationschef for den danske Citroën-importør Wismo Group til Hvilkenbil i tirsdags.

Fabrikken har skiftet mening

Nu har Citroën i Frankrig ændret holdning. Fra i dag er der også udstedt 'stop-drive’ kørselsforbud for C4, DS4 og DS5. Det oplyser Wismo Group til Hvilkenbil.

I Danmark rammer kørselsforbuddet ejerne af 406 C4, 233 DS4 og 141 DS5 - 780 biler i alt.

Kør ikke i bilen

Når en bil er underlagt 'stop-kørsel', beder importøren ejerne om "ikke at køre videre i den, men straks kontakte et Citroën værksted med henblik på at bestille tid til udskiftning af airbags."

Henstillingen fremgår af importørens hjemmeside, der i skrivende stund endnu ikke er opdateret med oplysningen om, at der nu også er nedlagt kørselsforbud for yderligere tre Citroën-modeller.

Først var den gal med airbaggen i Citroën C3 her - nu skal C4, DS4 og DS5 også have skiftet airbags.

Teknisk fastholder den danske Citroën-importør, at der er forskel på airbaggene i henholdsvis C3 og DS3 og så C4, DS4 og DS5, der nu pålægges kørselsforbud.

Eskalerer efter ni måneder

Selv om der har kørt en hjemkaldelseskampagne på de tre sidstnævnte biler i ni måneder, er det altså først nu, at fabrikken har valgt at eskalere sagen til et kørselsforbud.

Airbag-sagen tog for alvor fart, efter at en 37-årig fransk kvinde blev dræbt i juni. I forbindelse med et mindre sammenstød udløste airbaggen i hendes Citroën C3 med så voldsom kraft, at hun døde af de kvæstelser som metalfragmenter fra airbaggen påførte hende.

Gammel sag fortsætter

Sagen om de potentielt livsfarlige airbags fra den japanske producent Takata går mere end 10 år tilbage, og er også kendt som den største produkt-tilbagekaldelse nogensinde i bilindustrien.

Det skønnes, at Takata har produceret op mod 100 mio. airbags, hvor sprængladningen, der udløser airbaggen med tiden kan nedbrydes og blive ustabilt. I værste fald – som det seneste tilfælde med den franske kvinde – udløses airbaggen med dødelig kraft.

27 dødsfald

Globalt er mindst 27 dødsfald knyttet til det, der i dag kendes som Takata-skandalen, og som sendte den japanske virksomhed ud i konkurs.

Siden 2017 har adskillige bilproducenter – ikke kun Citroën – arbejdet på at identificere og udskifte defekte airbags.

Alle berørte ejere af Citroën C4, DS4 og DS5 i Danmark vil snarest modtage en indkaldelse fra Motorstyrelsen i deres e-Boks, oplyser Hanne Langsig Sørensen fra Wismo Group.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here