Ekstra 40 cm for 20.000 kr. giver Citroën ë-C3 Aircross mere plads på bagsædet og i bagagerummet. Billigste Aircross koster 200.000 kr.
Citroën har gået stille med dørene med mini-elbilen ë-C3. Den sparkede ellers døren ind til en dansk snigpremiere for mere end et år siden, hvor Citroën kunne annoncere, at ë-C3 ville blive Danmarks billigste elbil.
Derefter blev der stille. Den franske fristelse løb ind i forsinkelser, der fortsat begrænser antallet af ë-C3, der når frem til Danmark.
40 cm længere
Nu får ë-C3 forstærkning i form af sin storebror med tilnavnet Aircross. Bilerne er teknisk identiske, men ë-C3 Aircross er næsten 40 cm længere. Det giver ekstra 65 mm benplads på bagsædet og et velvoksent bagagerum på 460 liter – og hele 1.600 liter med nedfældet bagsæde.
Merprisen er 20.000 kr. Dermed kan Citroën akkurat holde ë-C3 Aircross 10 kr. under de magiske 200.000 kr., der vil give langt flere danskere råd til en fabriksny elbil. Sjovt nok er den 90 kr. dyrere end sin teknisk identiske søsterbil Opel Frontera, der også netop har fået danske priser.
Mobiltelefon som infoskærm
Den lave pris er dog ikke ’gratis’. For at holde prisen nede, er basisudgaven You! Barberet ned til det allermest nødvendige. Det vil sige 16-tommer stålfælge, aircondition, p-sensor bag, fartpilot, aktiv nødbremse og blot to højttalere. En central infoskærm kommer du selv med i form af din smartphone – ë-C3 Aircross kommer med en holder, du kan placere den i.
Er det lige skrabet nok, ligner midtermodellen Plus det bedste valg. For 215.000 kr. er udstyret opgraderet med bl.a. varme i forsæder, rat og forrude, 17-tommer stålfælge, komfort-forsæder, LED-lygter, seks højttalere, bakkamera og 10-tommers infoskærm med trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Vil du have navigation, blindvinkelassistent, alufælge og trådløs mobilopladning, skal du op i topmodellen VTR Sport til 225.000 kr.
Uanset variant nyder du godt af Citroëns nye garanti på fem år / 150.000 km.
Lille batteri, kort rækkevidde
Alle varianter kører også med samme drivline med et 44 kWh batteri og en elmotor på 113 hk (83 kW), der trækker på forhjulene.
Rækkevidden er beskedne 306 km, og det kan vise sig at være ë-C3 Aircross’ akilleshæl: På kolde vinterdage bliver det svært at trække 200 km ud af bilen, hvis turen også omfatter motorvej. Og bliver du nødt til at lynlade undervejs, kræver det en vis tålmodighed. C3 Aircross tager max 100 kW og lader i bedste fald 20-80 pct. på 26 min under optimale forhold. Det vil helt sikkert tage længere tid ved lave temperaturer, og dermed er C3 Aircross udfordret som langtursbil.
Plads til større batteri
Men lur os, om der ikke er en løsning på vej. Citroën er en del af Stellantis-koncernen, der har et større batteri på 54 kWh, der sagtens kan være i lange Aircross. Det vil øge rækkevidden til 400 km for en beskeden merpris omkring 20.000 kr.
Citroën siger ikke noget om en udgave med større batteri, men vi har ikke fantasi til at forestille os andet, end at den allerede er på trapperne.
De første biler kommer til Danmark 19. maj. Du kan allerede nu bestille en testtur i Citroën ë-C3 Aircross på den danske hjemmeside.