Langtidstest af Toyota Auris Hybrid har sat nye standarder for pålidelighed. ”Mest driftssikre bil nogensinde”, fastslår tysk bilblad.
Normalt er det nok 112 procent, du forbinder med Toyota, men i denne sammenhæng skal du indstille dig på 0 procent. Altså nul fejl.
Bevares, efter 98.805 kilometers kørsel gav det lange lys i den ene forlygte op. Men det slår ikke skår i benovelsen hos det seriøse tyske magasin ‘auto motor und sport’ efter langtidstest af en Toyota Auris Hybrid. Testen omfatter 100.000 kilometers kørsel og startede i foråret 2011.
“Det er den mest driftsikre bil, som vi nogensinde har haft i en 100.000 kilometers langtidstest,” slår ‘auto motor und sport’ fast og uddyber:
Behovet for reparationer på Toyota’en toppede med lampeudskiftningen. Mere var der ikke! Aldrig tidligere har en bil mestret vores langtidstest med så fremragende driftssikkerhed som Toyota Auris Hybrid. Det imponerer ikke mindst, fordi bilen har hybridteknik – en driftsform som mange andre producenter først sent har taget til sig.”
Toyota har til gengæld allerede anvendt hybridteknologien i serieproducerede biler i 17 år, og det giver altså bonus.
Ser man bort fra den imponerende driftsikkerhed har ‘auto motor und sport’ dog et par fingre at pege efter Auris-hybriden: For korte serviceintervaller – 15.000 kilometer – og for høje serviceomkostninger på i alt godt 13.000 kroner over testperioden – herunder udskiftning af bremseskiver og -klodser – bliver bemærket men accepteret.
“Det er troskabens pris,” lyder det fra ‘auto motor und sport’.
Det er kun et par dråber spildt mælk, der ikke rokker ved redaktionens ærbødighed over for bilen, der har en 1,8 liter benzinmotor, som understøttes af en 60 kW stærk el-motor ved blandt andet overhalinger og kørsel op ad bakke.
“Toyota Auris Hybrid beviser det: Nichts is unmöglich” Intet er umuligt, som et Toyota-slogan brugt i Tyskland lyder, er konklusionen.
I forhold til testeksemplaret er der i begyndelsen af 2013 kommet en ny udgave af Toyota Auris Hybrid, som blandt andet har fået integreret batteripakken bedre, så den ikke længere stjæler plads i bagagerummet.
Priserne herhjemme starter ved 298.000 kroner + levering for den nyeste udgave af en femdørs hatchback Auris H2 Toyota Touch.