Italienske Alfa Romeos første elbil nogensinde bliver en mini-SUV på en PSA-platform. Senere følger yderligere to elbiler fra italienernes hånd.
Langt om længe er der positivt nyt fra det hæderkronede – men p.t. lettere hensygnende – italienske mærke Alfa Romeo.
Alfa, der hører under Fiat Chrysler-koncernen FCA, gør nu også klar til at sætte strøm til sine biler. Men det bliver først i 2022, skriver det engelske magasin Autocar.
Bilen bliver på størrelse med fx Audis crossover Q2. Ifølge en talsmand for mærket er det den første og mindste i en række af tre Alfa Romeo elbiler.
Årsagen til, at Alfa endelig rykker på at udvikle og producere elbiler, er den nylige fusion med PSA-koncernen, der blandt andet står bag Peugeot, Citroën og Opel.
I sin nye ’familie’ har Alfa Romeo nemlig adgang til en elbil-platform, kaldet eCMP. Denne platform skal bære hele syv bilmodeller fra næste år. Allerede nu er der elektriske udgaver på gaden af Peugeot 208, Peugeot 2008, Opel Corsa og DS 3 Crossback.
Alfa har brug for højere salg
Peugeots elbil e-2008, som den kommende elbil fra Alfa Romeo forventes at matche i størrelse, har en enkelt elmotor på forakslen, der leverer 136 hk. Batteriet er på 50 kWh med en rækkevidde på 320 km ifølge den nye WLTP-norm. Men det er ikke sandsynligt, at specifikationerne for den nye Alfa ’ellert’ bliver identiske, da den teknologiske udvikling, ikke mindst hvad angår batteriets kapacitet, går meget stærkt.
Ifølge Alfas talsmand kan vi forvente, at Alfas første elbil har sporty køreegenskaber, og man har fokus på performance i udviklingen af bilen.
Der er en grund til, at Alfa Romeo starter med en elbil i det såkaldte mindre B-segment, og først senere bevæger sig et par numre op. Det er ganske enkelt her, der er den største volumen. Det er også her, at man forventer den største vækst i antallet af elbiler de kommende år, efterhånden som netværket af opladningsstandere udbygges.
Alfa Romeo har i den grad brug for at sælge nogle biler. De foreløbige tal for 2019, viser en tilbagegang i salget på ca. 50 procent i forhold til 2018.
På længere sigt er målet at sælge 400.000 Alfa’er om året.
Giulietta udgår snart
Snart udgår Alfa Giulietta, der hører til i Golf-klassen, og så er der kun firmabilen Giulia og den store SUV Stelvio tilbage med Alfa Romeo logo på.
Allerede i starten af 2021 er der dog mulighed for et løft i de skrantende salgstal. Her lanceres mellemklasse SUV’en Tonale nemlig, som også vil kunne fås som opladningshybrid.
Tonale skal fremstilles ud fra dele, herunder drivlinje, der allerede findes på hylderne I den gigantiske FCA-koncern, og som den deler med blandt andet Jeep Renegade.
Til den nye elbil vil man derimod udelukkende benytte PSA-teknik.