Analytiker: Polestar er stadig meget udfordret

polestar udfordringer

Trods lyspunkter i Polestars nye regnskab ser analytiker fortsat store udfordringer for det kinesiske mærke. Polestar sælger for få biler.

Da Polestar tidligere på ugen fremlagde sit kvartalsregnskab indeholdt det for første gang i mærkets historie en positiv bruttoindtjening på knapt syv pct. Netto tabte Polestar ganske vist 190 millioner dollars (ca. 1,3 milliarder kr.) i første kvartal, men for et selskab, der aldrig har tjent penge og kører med en milliardgæld, var det alligevel et lyspunkt.

Det samme kan siges om forbedringer i omsætningen: Polestar solgte 12.000 biler i første kvartal – en stigning på hele 76 pct. sammenlignet med samme kvartal i 2024.

Skal sælge mange flere biler

Træerne vokser dog langt fra ind i himlen, hvis man spørger den danske brancheanalytiker René Tønder fra AutoInc. Han har fulgt Polestar i flere år og ser fortsat store udfordringer for det kinesiske bilmærke, der er udsprunget af Volvo og har udviklingsafdeling i Göteborg.

René Tønder finder det positivt, at første kvartal endte med en positiv bruttoindtjening, stigende omsætning og et lavere nettotab end tidligere. Alt andet lige giver det Polestar lidt mere tid til at gøre virksomheden rentabel.

Men de mange udfordringer er fortsat ikke løst, selv om den nye chef for Polestar, Michael Lohscheller, er kommet godt fra land.

”Godt 12.000 solgte biler er stadig alt for lidt. En stigning på 76 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år lyder flot, men man skal huske på, at salget i det kvartal var helt håbløst. Kravet til biler i Polestars prisklasse er meget højere – de skal formentlig sælge mindst 100.000 biler om året for at nærme sig et positivt årsresultat. Der er altså lang vej endnu,” siger René Tønder.

Lav aktiekurs

Analytikeren finder det også bekymrende, at Polestar fortsat har problemer med at aflægge regnskaber. Tilsyneladende er der stadig ikke styr på de interne rapporteringsprocesser. René Tønder peger også på, at investorerne ikke er imponerede over det seneste regnskab: Aktiekursen svinger stadig lige omkring én dollar.

Ryger kursen under én dollar i en længere periode, bliver Polestar afnoteret fra den amerikanske NASDAQ-børs.

Skal skaffe mere kapital

Den udvikling finder René Tønder realistisk.

”Geely, der ejer Polestar, vil jo afnotere et af deres andre bilmærke Zeekr fra børsen. Når det er på plads, kunne en afnotering af Polestar – eller Lotus, som Geely også ejer – logisk være det næste skridt, så Geely til sidst ender med blot ét børsnoteret datterselskab, Volvo Cars.”

Afnoteres Polestar, kan Geely finde andre måder at skaffe kapital til mærket på – f.eks. ved hjælp af private investorer eller partnerskaber.

Ifølge Seeking Alpha har Polestar p.t. en gæld på 4,8 mia. dollars – mere end 30 mia. kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here