Anhænger skal udvide elbilers rækkevidde

Fransk opfinder vil løse problemet med elbilers rækkevidde med en anhænger med indbygget generator. Anhængeren skal udlejes til længere ture i elbilen.

Begrænset rækkevidde er elbilernes helt store udfordring. De fleste moderne elbiler kører omkring 150-160 km på en opladning, og det rækker hverken til længere weekend- eller ferierejser. Mange ser da også netop elbilers rækkevidde som den største forhindring for den miljøvenlige biltype.

Nu lancerer et fransk firma en radikal løsning på problemet: En anhænger med indbygget generator, der ganske enkelt lader elbilens batteri op, mens du kører. EP Tender, som anhængeren hedder, kan udvide rækkevidden med op til 400 km.

Inde i anhængeren ligger en 2-cylindret benzinmotor, der genererer strøm nok til 400 kilometers kørsel.
Inde i anhængeren ligger en 2-cylindret benzinmotor, der genererer strøm nok til 400 kilometers kørsel.

Konceptet er umiddelbart ganske simpelt. Inde i den lukkede og 200 kg tunge trailer ligger en 2-cylindret 0,6 liters benzinmotor fra Bosch. Når elbilens batteri er ved at løbe tør for strøm, starter motoren op og begynder at generere strøm til batteriet. I princippet forvandler EP Tender altså din elbil til en hybridbil, der aldrig risikerer at løbe tør for strøm: Når du har kørt de 400 km, som anhængeren udvider rækkevidden med, hælder du bare mere benzin på EP Tender, så har du til yderligere 400 kilometers kørsel.

Serieproduktion fra 2015
Manden bag opfindelsen, Jean-Baptiste Segard, forestiller sig, at EP Tender anhængeren skal udlejes til elbilsejere, når de har brug for at køre særligt langt. Ifølge Segard kan EP Tender udlejes fra tankstationer som enhver anden trailer. Hvad prisen bliver vides endnu ikke, for Segard er først klar til at sætte EP Tender i serieproduktion i 2015.

Selv om idéen lyder besnærende logisk og ligetil, skal der formentlig løses en række problemer og udfordringer før den franske trailer én gang for alle løser udfordringen med elbilers rækkevidde. F.eks. er elbiler ikke konstrueret til at lade, mens de kører. EP Tender vil nok også volde myndighederne hovedbrud: For en elbil, der kører på strøm fra en benzin-drevet generator er vel ikke længere en elbil – og hvad så med eventuelle skatter, afgifter og miljøregler?

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Og hvad så med fartgrænsen?
    Det bliver en lang langtur, hvis der gælder de samme fartgrænsen som v kørsel med alm. trailer…

  2. Få vægten ned på 75 kg, så kan den hænge på krogen og der er ikke nogen fart begrænsning.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here