Apple benægter fortsat, men bevisbyrden vokser. IT-giganten er på vej med en elbil, der kører selv, er fuldt opkoblet og miljøvenlig elektrisk.
Rygterne har svirret længe, men Apple benægter fortsat, at man er ved at udvikle firmaets første bil. Der slipper dog hele tiden smånyheder ud om Applemobilen, iCar eller ‘Titan’, som projektet angiveligt er døbt internt hos Apple i Silicon Valley.
Senest har topchef Tim Cook – uden direkte at indrømme, at man er ved at udvikle en bil – sagt, at bilindustrien står over for enorme forandringer. Og at software, autonom kørsel og nye drivmidler bliver afgørende ingredienser i fremtidens biler.
Tidligere i år bragte den amerikanske avis Wall Street Journal en historie om, at rygtet om at Apple er ved at udvikle en bil med kodenavnet Titan bliver stadig mere vedholdende. Og Wall Street Journal er ikke just kendt for at lancere løse rygter. Derfor er der også grund til at notere sig avisens oplysninger om, at Apple allerede har 600 medarbejdere til at arbejde på projekt ‘Titan’ – og at det tal angiveligt tredobles i løbet af kort tid.
Ifølge en anden pålidelig avis – tyske Süddeutsche Zeitung – har Apple siden 2014 fingerplukket dygtige bilingeniører hos både Mercedes og Tesla.
Bilen skal være en tryg ‘hule’
Bevisbyrden vokser altså. Og det samme gør indicier, der mindre overraskende peger på, at Apple betragter fremtidens bil som et mobilt værelse eller kontor. Glæden ved selv at køre er et overstået kapitel – for Apple er bilen reduceret til et transportmiddel, der bringer dig fra A til B, og giver dig tid til at slappe af eller arbejde undervejs.
Derfor bliver ‘Titan’ naturligvis selvkørende og fuldt opkoblet til nettet, så du kan surfe på nettet, se film eller tale i mobiltelefon som om du var derhjemme eller på kontoret.
Dermed ved vi også noget om bilens design: Når softwaren er chauffør og til hver en tid kører defensivt og den lige vej, er der ingen grund til at design Applemobilen som almindelige biler med kileform og et bistert blik i de smalle forlygter. Apples bil bliver snarere en MPV – en kørende ‘hule’, hvor du føler dig afslappet og tryg.
Her skal man lægge mærke til, at Apples designchef Jonathan Ive er Fiat-fan, der har kørt Fiat 500 – og at det firma, der p.t. angiveligt hjælper Apple med at designe ‘Titan’, for nylig indkøbte en original Fiat Multipla fra halvtredserne i England.
At Applemobilen bliver eldrevet, hersker der ikke meget tvivl om: Alle Apples produkter er drevet af strøm – tanken om at hælde benzin eller diesel på en hvid ‘iCar’ er simpelthen utænkelig for både firmaet og dets kernekunder.
Spørgsmålet er næppe om, men hvornår Apple er klar til at sælge en bil. Analytikerne siger 2019 – omtrent samtidig som mærker som andre livsstilsmærker som Audi og Volvo er klar til en reel satsning på masseproducerede elbiler. Alt tyder på, at de får konkurrence af et af verdens stærkeste varemærker, der utvivlsomt satser på at gentænke bilen på samme måde, som de har gentænkt PC’en og mobiltelefonen.
Læs også: Apple vil også have selvkørende bil