Konkurrenterne sælger sløvt, men Opel tror på et voksende marked for fire-dørs sedaner i Golf-klassen. Derfor kommer Astra sedan til Danmark i oktober.
Salgstallene for fire-dørs sedaner i Golf-klassen er til at overskue. I hvert fald i Danmark og resten af det nordvestlige Europa, hvor vi foretrækker den praktiske hatchback med stor bagklap. Selv klassens sejlivede klassiker, VW Jetta, har mere end svært ved at fange bilkøbernes interesse – siden nytår er der således kun solgt 17 Jetta’er i Danmark.
Men hos Opel ser de et voksende marked for biltypen. Især i Østeuropa, hvor bilsalget vokser og sedan’er er den foretrukne biltype. Men også i Danmark, hvor sedan-udgaven af Astra derfor får chancen, når den lanceres herhjemme til oktober. Sidst Opel Astra var her som sedan var med G-modellen fra 1998.
For Opel-bossen Karl-Friedrich Stracke er sagen klar:
Astra sedan er et stilfuldt og billigere alternativ til mange fire-dørs sedaner i mellemklassen – derfor ser vi et stort potentiale for at vinde markedsandele med bilen i Vesteuropa.
Det med alternativet til større biler kan der være noget om. Med en længde på hele 466 centimeter er Astra sedan nemlig tæt på at være lige så stor som storebror Opel Insignia og de andre biler i firmaklassen. Bagagerummet sluger da også 460 liter – eller 90 mere end den fem-dørs Astra hatchback. Men så er der jo lige sedan’ens evige udfordring: Den lille bagsmæk gør det svært at få store genstande ind i det gæstfrie bagagerum…
Igen har Opel modargumentet på plads – her leveret af designchef Mark Adams:
Vi mener, at den fire-dørs Astra sedan som vi nu lancerer, er den hidtil bedst proportionerede og mest stilfulde i sin klasse – her mødes skulpturelt artisteri med tysk præcision på en meget dynamisk facon.
Det lyder jo overbevisende – og det første billede viser da også en nydelig bil, der på mange måder ligner en vellykket mini-Insignia. Er stilen altafgørende kan Astra’en – lige som Insignia – endda udstyres med fælge på op til 19 tommer.
Mere spændende er en ny, turboladet 1,6 liters benzinmotor med tilnavnet SIDI for Spark Ignition Direct Injection. Angiveligt bliver der tale om avanceret form for direkte indsprøjtning, der skal sænke forbruget markant. Opel oplyser dog endnu ingen præstationstal for SIDI-motoren. Derudover kommer Astra sedan med de velkendte Opel-motorer som 1,4 og 1,6 benzin samt 1,7 diesel med 110 eller 130 hk eller 1,3 med 95 hk.
Astra sedan får meget passende officiel debut på biludstillingen i Moskva sidst i august: Selv om bilen får chancen i Danmark, lægger Opel ikke skjul på at østlige markeder som det russiske og tyrkiske forventes at tage varmest imod den klassiske Astra. I forvejen findes Astra som tre- og fem-dørs hatcback samt stationcar. Senere ventes en cabriolet med stofkaleche at runde Astra-programmet af.