Audi’s mindste model får et nænsomt facelift. Største nyhed i Audi A1 er nye, 3-cylindrede benzin- og dieselmotorer, mens designet stort set bevares.
A1, som er Audi’s opsminkede udgave af VW Polo, har med 500.000 solgte eksemplarer siden debuten i 2010 været en succes for tyskerne.
Derfor er Audi også gået forsigtigt til værks nu, hvor modellen står over for sit obligatoriske midtlivs-facelift. Det ydre design har fået lidt mere sportslige detaljer omkring kofangerne, som forlænger bilen med to centimeter. Som tilvalg kan tagbøjlerne vælges i smarte kontrastfarver.
Mest spændende nyheder finder vi imidlertid under den buttede snude, hvor Audi har fundet plads til VW-gruppens nye 3-cylindrede benzin- og dieselmotorer. De nye motorer er med til at forbedre brændstoføkonomien på tværs af udgaver med op til 10 procent.
Basismotor i A1 bliver 1,0 TFSI med 95 hk, som går 23,3 km/l og udleder 99 gram CO2 pr. km. Den får følgeskab af den ligeledes 3-cylindrede diesel, 1,4 TDI Ultra, som gør A1 i stand til at trille 29,4 km på en liter brændstof og udlede 89 gram CO2.
Et andet brændstofbesparende trick er indførslen af en ny, fartafhængig elektromekanisk servostyring, hvis modstand blandt andet kan styres via Audi Select-systemet, såfremt dette er tilvalgt.
Samtlige udgaver af A1 vil desuden kunne fås med Audis 7-trins S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse.
Topudgaven i A1-serien er fortsat S1 med permanent quattro-firehjulstræk og 231 hk. Den går fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder.