Afløseren for Audi A4 hedder A5, bliver større og dyrere, får fossilmotorer med hybrid-teknik, og så luger Audi ud i modelbetegnelserne.
Midt i omstillingen til elbiler spiller Audi ud med en lille revolution i den store mellemklasse for fossilbiler. Særligt på det tyske hjemmemarked, hvor tyskerne tøver med at springe ud i elbiler, er det en helt afgørende klasse for Audi. Derfor har ingeniørerne i Ingolstadt tydeligvis også oppet sig. Afløseren for A4 står ikke bare på en delvist ny platform kaldet PPC, Premium Platform Combustion. Den vokser i størrelse, skal positioneres en kvart klasse højere og skifter derfor navn til A5.
Samtidig benytter Audi lejligheden til at rydde op i modelbetegnelserne. Lige numre som A2, A4, A6 osv. er fremover forbeholdt Audis elbiler, mens modeller med forbrændingsmotorer får de ulige numre som A1, A3, A5 osv. Og så – danke schön – slipper vi for de uforståelige nummerbetegnelser som 35, 40 og 45, der har angivet bilernes motorstørrelse. Her vender Audi tilbage til de klassiske og mere forståelige betegnelser som 2.0 TFSI for turbobenzinmotorer og 2.0 TDI for turbodieselmotorer.
Skarpere designet end forgængeren
Men tilbage til den nye A4, der altså fremover hedder A5.
Noget af det første, der springer i øjnene, er et klart mere markant design. Den nuværende Audi A4 har fået kritik for at ligne forgængeren så meget, at der i hvert fald ikke designmæssigt var grund til at købe en ny Audi. Hvilket også kunne ses i salgsstatikkerne. Det er ingen hemmelighed, at Audi ikke har været tilfredse med salget af den nuværende A4, og at den i stor stil derfor er blevet solgt med mængderabat til flådeejere som store firmaer og udlejningsselskaber.
Sådan bliver det næppe med A5. Dels er linjerne skærpet med en mere aggressiv front, spektakulære lygter, hvor selv baglygterne kan fås OLED-teknik samt mere svulmende skærmkasser, som vi kender det fra den større A6. Dels afløser den – som navneskiftet indebærer – den lidt finere A5, der allerede er udfaset som coupé og cabriolet. Om de varianter kommer tilbage som fossilbiler ved vi p.t. ikke.
Priserne vil stige
Endelig vokser bilen med næsten syv cm i længden til 483 cm, mens akselafstanden strækkes hele otte cm til 290 cm. Dermed etablerer Audi den nye A5 en kvart klasse højere end A4, hvilket vi kommer til at betale for. De danske priser er endnu ikke klar, men i Tyskland stiger priserne med otte procent, eller hvad der svarer til 25.000 kr. Det kan hurtigt blive til mere end det dobbelt herhjemme.
A4 kan ikke længere bestilles, men en A4 Avant (stc) med 204 hk koster 548.000 kr. Det indikerer priser fra mindst 600.000 kr. for en tilsvarende A5 Avant. Men de præcise, danske priser kender vi først, når vi kommer tættere på den danske lancering i november. Den danske importør lægger dog ikke skjul på, at A5 bliver relativt dyr. I forbindelse med nyheden skriver importøren, at ”qua det danske afgiftssystem har benzin- og dieselbiler det svært i dette segment.” Så er vi nok advaret om prisstigninger…
Udover en stationcar-udgave, som Audi som altid kalder for Avant, får vi også en Limousine. Trods navnet er der tale om en fem-dørs personbil med stor bagklap – præcis som vi kender det fra den nuværende Audi A5.
Digital skærm-betjening
Med PPC-platformen indfører Audi fuld digital betjening af A5. Som hos BMW er førerpladsen domineret af en bred skærm, der består af en 12-tommer skærm bag rattet og en 14,5 tommers infotainmentskærm midt på instrumentpanelet til betjening af alt fra navigation til lyd og ventilation. De to skærme er integreret i et såkaldt panoramadisplay, der buer ind mod føreren. Samtidig vil der være et udvidet head-up display til førere, hvor man kan se informationer som hastighed, navigations-anvisninger og fartgrænser på forruden. Som ekstraudstyr kan forsædepassageren få sin egen 11-tommer store infotainmentskærm.
Grundlæggende er der tale om samme kabine- og betjeningskoncept som i den nye elbil, Audi Q6.
Modsat Audis nuværende modeller vil der ikke være genvejstaster til f.eks. ventilation. Her skal du trykke eller swipe på den centrale skærm, hvilket sjældent er godt for trafiksikkerheden. Samtidig holder Audi fast i tilsvarende touch- og swipe-knapper i rattet. Fra tests ved vi, at man meget let kommer til at fejlaktivere funktionerne i rattet.
De tyske bilmagasiner, der allerede har fået lov at prøvesidde A5, brokker sig da også over løsningen. Ikke desto mindre har Audi faktisk udvidet antallet af de hypersensitive berøringsfelter med et større panel i venstre fordør, hvorfra du kan betjene spejle, lygter og i et vist omfang ventilation. Dermed er forsædepassageren udelukket fra at indstille varmen ved hjælp af genvejstaster.
48 volt og op til 100 km på el
Under motorhjelmen er der også nyt. De kendte, firecylindrede turbo-benzin og dieselmotorer på 2,0 liter får ny mild-hybrid teknik med 48 volt-teknologi. Selv om det tilhørende batteri er relativt lille, hjælper det under igangsætning med ekstra 24 hk og et moment på 230 Nm. Omvendt kan det føre op til 25 kW tilbage til batteriet under motorbremsning. Det er så meget, at du kun sjældent vil få brug for at træde på den mekaniske bremse. Ifølge Audi reducerer mild-hybrid teknikken brændstofforbruget med op til gr. CO2/km. Både benzin- og dieselmotoren yder 204 hk.
Er det ikke nok, kommer A5 også i en sportslig S-udgave med en tre-liters V6 motor med 367 hk. Senere følger ladehybrid-udgaver, der kan køre op til 100 km på strøm alene.
Audi A5 Limousine og Avant
Længde: 483 cm
Bredde: 186 cm
Akselafstand: 290 cm
bagagerum: 445 til 1.424 liter