Audi sælger 10.000 biler på 30 minutter

Væk med de fire ringe, ind med AUDI, en kæmpe skærm, avanceret teknologi og kunstig intelligens. I Kina elsker de den nye Audi E5 Sportback.

Ganske som så mange andre af de gamle bilmærker har tyske Audi måttet sande, at i Kina falder interessen. Kineserne kan selv, og i øvrigt er de langt mindre interesseret i de gamle mærkers dyder som køreegenskaber og dynamik. Og langt mere fokuseret på ny teknik, digitalisering, store skærme og brug af kunstig intelligens.

Da Kina samtidig er et nødvendigt marked at være massivt til stede på, måtte der ske noget. Det første håndgribelige bevis på Audis tilpassede Kina-strategi blev præsenteret på forårets biludstilling i Shanghai, da tyskerne viste designstudiet AUDI E concept. Og ja, AUDI, ikke Audi. Og nej - som det tydeligt fremgår, hvis man studerer billederne - væk er de fire, ikoniske ringe.

Forleden kom bilen, der i produktionsudgaven hedder AUDI E5 Sportback, til salg i Kina. De umiddelbare erfaringer tyder på, at Audis tilpassede strategi bliver en succes. Ifølge mediet CarNewsChina var der i løbet af blot en halv time solgt over 10.000 E5 Sportback.

Bekvemmeligheder ad libitum 

Den 489 centimeter lange E5 Sportback er en konkurrent til blandt andre Zeekr 007 GT, Nio ET5T og Tesla Model 3. I august var Tesla Model 3 den bedst sælgende i segmentet med knap 18.000 kinesiske købere.

AUDI E5 Sportback
Bagfra ligner den kinesiske E5 heller ikke de Audi'er, vi kender i Europa.

De teknik-elskende kinesiske AUDI-købere kan glæde sig over en 59 tommer stor skærm i det meste af kabinens bredde. De digitale features er utallige, og for at fremhæve det teknologiske vidunder er den udstyret med ikke færre end 2.000 forskellige lysanimationer leveret af 942 LED-pærer. 

Luftaffjedring er en mulighed, så man bliver transporteret på mest komfortabel vis, mens man fordyber sig i de digitale muligheder. En såkaldt “avatar” benytter kunstig intelligens til at svare på alskens spørgsmål og hjælper til at udføre de verbale kommandoer, som fører og passagerer måtte afgive.

800 volt teknologi

Kæmpeskærm og ingen knapper i AUDI E5 som de kan lide det i Kina.

AUDI E5 Sportback findes i fire udstyrsversioner, med en eller to elmotorer, og den fås med tre batteristørrelser - 76, 83 og 100 kWh. Rækkevidden er efter den kinesiske CLTC-norm, der giver lidt flere kilometer end WLTP-normen, som vi benytter, fra 618 til 773 kilometer. E5 Sportback benytter 800 volts-teknologi - ladehastigheden er ikke oplyst.

Audi har været til stede på det kinesiske marked siden 1988, og samarbejdspartneren er statsejede SAIC, Shanghai Motor Corporation Limited, tidligere Shanghai Automotive Industry Corporation.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here