Opels nye ejere fortsætter forårsrengøringen. Udover et farvel til den lille Opel Adam er det også slut med mikrobilen Karl og cabrioleten Cascada. I stedet skal Opel laves flere SUV’ere.
Efter overtagelsen af Opel fortsætter den franske PSA-koncern med mærkerne Peugeot, Citroën og DS den helt store forårsrengøring. Den indebærer pension af flere kendte Opel-modeller, en større satsning på SUV-modeller og en konsekvent brug af fransk teknik i de ‘tyske’ biler.
‘Opelanere’ vil måske begræde det, men man må lette på baretten for de nye ejere, der på rekordtid har gjort underskudsgivende Opel til en overskudsforretning. Noget der aldrig lykkedes amerikanske General Motors i de sidste mange år, hvor de kontrollerede det hæderkronede tyske bilmærke.
PSA er ikke bange for at svinge støvekosten – eller er det måske snarere guillotinen, der kører med samme fart som under den franske revolution? I sidste måned kom det frem, at den Fiat 500-inspirerede Opel Adam sløjfes i 2019 og nu har PSA også besluttet sig for at droppe mikrobilen Karl og cabrioleten Cascada.
Dermed holder PSA skarpt fokus på kun at fremstille biler, som der både er noget volume og fortjeneste på. Ved at droppe de tre nicheprægede modeller, bliver produktionen mindre kompleks lige som det bliver nemmere at leve op til stadigt skrappere miljøkrav, forklarer Opel i en pressemeddelelse. I årets første otte måneder solgte Opel knapt 33.000 Karl, mens der blot trillede 1.569 Cascada af samlebåndet. Til sammenligning blev der fremstillet flere end 142.000 af Opels bestseller, Corsa.
Nye udgaver af Corsa og Mokka X
I stedet for Adam, Karl og Cascada skal Opel koncentrere sig om tre vigtige modeller i 2020: Først og fremmest en ny udgave af minibilen Corsa, der også kommer som ren elbil i 2021. Anden generation af den lille SUV Mokka X bliver også en vigtig nyhed for Opel i 2020, ikke mindst fordi Mokka X skal placeres mellem de to nye crossover-modeller Crossland X og Grandland X. Endelig lancerer Opel en ny udgave af den populære varebil Vivaro til næste år.
PSAs mål er at øge Opels salg af SUV-modeller fra 25 procent i dag til 40 procent i 2021. Forklaringen er ligetil: Kunderne efterspørger SUV- og crossover-modeller som aldrig før og bilproducenterne tjener flere penge på dem. For PSA er det altså win-win – og det har også vist sig at være måden at gøre Opel profitabel på. Mens GM tabte én milliard dollars om året på Opel, har PSA på rekordtid vendt udviklingen. I første halvdel af 2018 kunne PSA notere et overskud på mere end en halv milliard dollars på deres nye, tyske datterselskab.
Læs også: Farvel til Opels lille Adam