Avis: EU udskyder 2035-forbud mod fossilbiler

Efter stigende pres fra europæisk bilindustri vil EU udskyde 2035-forbuddet mod fossilmotorer. ‘Højeffektive’ motorer på biobrændstof vil blive tilladt.

Vil EU Kommissionen give efter for presset fra Europas bilproducenter, der hævder, at de risikerer konkurser og arbejdspladser, hvis EU fastholder kravet om, at biler ikke må udlede CO2 fra 2035?

Ifølge den tyske avis Handelsblatt er svaret ja. Flere højtstående kommissionsmedlemmer bekræfter over for avisen, at kommissionen nu er indstillet på at udskyde 2035-kravet. 

Langvarigt pres

Beslutningen forventes offentliggjort 10. december og kommer efter et langvarigt pres fra bl.a. sammenslutningen af europæiske bilproducenter ACEA.

Så sent som i fredags krævede den tyske forbundskansler Friedrich Merz i et brev til EU Kommissionens formand Ursula von der Leyen, at Kommissionen også skal tage højde for “højeffektive” forbrændingsmotorer, når den reviderer sine emissionsgrænser for nye personbiler fra 2035.

"Vi er åbne for alle teknologier," sagde transportkommissær Apostolos Tzitzikostas til Handelsblatt, da han blev spurgt, om EU ville tillade ikke kun hybridbiler, men også konventionelle forbrændingsmotorer.

Tzitzikostas tilføjede, at "Kansler Merz' brev blev positivt modtaget." 

Forbrændingsmotoren fortsætter

Ifølge den sædvanligvis velorienterede og troværdige tyske avis kommer EU Kommissionen til at inkludere "alle teknologiske udviklinger" i den nye forordning – inklusive "rollen for nul- og lavemissionsbrændstoffer og avancerede biobrændstoffer."

Det er nye toner fra EU Kommissionen. Opblødningen af de skrappe 2035-krav skal gøre det muligt at foretage en "økonomisk bæredygtig og socialt retfærdig" overgang til klimaneutrale biler, forklarede Tzitzikostas til Handelsblatt.

Ifølge Handelsblatt bekræfter to andre embedsmænd fra EU Kommissionen, at den kommer til at tillade traditionelle forbrændingsmotorer, så længe de drives af biobrændstoffer eller e-brændstoffer.

Handler om penge og jobs

Dermed tager EU Kommissionen argumenterne fra europæiske bilproducenter til sig. U-vendingen handler i høj grad om at sikre arbejdspladser og fortsat evne til at konkurrere med billige biler fra Kina.

"Vi ønsker at holde fast i vores mål, men vi skal tage alle de seneste geopolitiske udviklinger i betragtning. Vi skal sikre, at vi ikke bringer vores konkurrenceevne i fare, samtidig med at vi hjælper den europæiske industri med at bevare sit teknologiske forspring," sagde Apostolos Tzitzikostas.

Konkret vil en udskydelse af 2035-kravene betyde, at fossilbiler efter 2035 kan få lov til at køre på bio- og syntetiske brændstoffer, der i et eller andet omfang reducerer CO2-udslippet sammenlignet med almindelig benzin og diesel.

En klar udfordring her bliver prisen. Både bio- og især syntetisk brændstof er energikrævende at fremstille og forventes at blive væsentligt dyrere end konventionel benzin og diesel.

Comeback til ladehybrider

Det samme gælder brint, der kan få en livline, hvis reglerne ændres. Reelt er brint til personbiler under afvikling, men EU har forpligtet sig til at etablere et netværk af brintstationer langs de største motorveje i Unionen. Brint er fortsat mest realistisk til lastbiler, men i Europa arbejder BMW fortsat med teknologien til personbiler.

Endelig kan en udskydelse af 2035-kravene bringe ladehybrider tilbage som en overgangsløsning til rene elbiler. Det afhænger af de specifikke miljøkrav, som EU Kommissionen kommer til at fastsætte.

I Danmark bliver det afgiftsreglerne, der kommer til at afgøre, om hybridbiler kan blive økonomisk interessante igen.

Sidst men ikke mindst kommer EU til at hjælpe Europas bilproducenter med en ny klasse af såkaldte "E-cars" - en klasse af små og billige biler, der får lempeligere miljø- og sikkerhedskrav.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here