Prisen på batterier fortsætter med at falde og vil også gøre elbiler billigere. Kina fører an – og udvider sit forspring på pris og teknologi.
Batterier til elbiler blev 20 pct. billigere i 2024. Det er det største prisfald siden 2017, viser ny undersøgelse fra det internationale energiagentur, IEA.
Batterier er fortsat den dyreste komponent i elbiler, så når batteriprisen falder, følger prisen på elbiler med ned.
Prisen på batterier falder, fordi der – modsat manges opfattelse – er overskud af de kritiske mineraler og jordarter, der er afgørende for at kunne fremstille batterier. Det sker til trods for, at netop elbiler har været med til at seksdoble efterspørgslen på bl.a. litium siden 2015, konkluderer IEA i rapporten.
Kina står for 80 pct.
Batteriprisen falder på alle markeder. Kina oplever det største prisfald – og det er der flere grunde til, påpeger IEA i undersøgelsen:
”Kina stod for 80 pct. af verdens batteriproduktion i 2024. Hård konkurrence har begrænset fortjenesten for de fleste producenter og samtidig skærpet effektiviteten, hvilket har accelereret udviklingen og reduktionen af omkostningerne ved batteriproduktion i Kina,” skriver IEA i rapporten.
Undersøgelsen viser også, at det i dag faktisk er billigere at fremstille store batterier til elbiler end mindre batterier til hybridbiler. Her kommer stordriftsfordele i spil. Et 65 kWh stort batteri til en elbil koster i dag det samme at fremstille som et væsentligt mindre 20 kWh-batteri til en ladehybrid.
LFP-batterier vinder frem
IEAs undersøgelse viser også, at de såkaldte LFP-batterier – litium-jern-fosfat – er med til at drive prisen på elbilbatterier ned.
LFP-batterier er billigere end de kendte litium-ion batteriet med højt indhold af nikkel-metal-kobolt, men har lidt mindre energitæthed. Særligt kinesiske producenter satser dog meget på LFP-batterier, og er godt på vej til at opnå samme energitæthed som i NMC-batterier, men til lavere pris.
Også her leder Kina udviklingen, der får stadig flere konkurrenter som bl.a. VW til at skifte til LFP-batterier. Det er med til at reducere priserne på elbilbatterier generelt.
Sidste år udgjorde LFP-batterier knapt halvdelen af verdens batteriproduktion, og i Europa steg anvendelsen af batteritypen med 90 pct.
Produktion vokser globalt
Selv om Kina er langt den største batteriproducent, vokser batteriproduktionen over alt i verden. I USA steg den således 50 pct. anført af koreanske batteriproducenter, der er lokket til USA med store skattefradrag. Dem truer præsident Donald Trump med at fjerne, hvilket kan bremse USA’s ellers markante vækst i batteriproduktion.
Faktisk havde USA så meget fart på sidste år, at landet overhalede Europas batteriproduktion. Produktionskapaciteten steg ikke desto mindre i Europa, til trods for den svenske batterigigant Northvolts konkurs.
Udviklingen går med andre ord mod stadig større global batteriproduktion. Alt andet lige vil det reducere batteripriserne yderligere – og dermed gøre elbiler billigere.