Faldende batteripriser udligner merprisen for elbiler, viser nye tal. Allerede om fire år koster en elbil cirka det samme som en benzinbil.
Batterier til elbiler bliver stadig billigere. Prisen på en gennemsnitlig batteripakke til en elbil var i 2012 ca. 500-600 dollars pr. kilowatt-time. Det betød, at en 24 kWh batteripakke i en Nissan Leaf for producenten kostede omkring 12.000-14.400 dollars at sætte i bilen. Altså omkring 73.000-88.000 kr. – en betydelig del af fremstillingsprisen på hele bilen.
En rapport fra McKinsey Global Institute anslog dengang, at priserne frem til år 2020 ville falde til 200 dollars pr. kWh, og i 2025 ville vi se batteripriser på 160 dollars.
Men udviklingen er gået endnu hurtigere, skriver magasinet Lyd og Billede. Gennemsnitspriserne for bilbatterier er nemlig faldet til blot 137 dollars pr. kWh.
Det betyder, at vi allerede har passeret det punkt, som McKinsey-rapporten vurderede, vi ville være på i 2025. Prognoserne indikerer nu, at vi vil nå ned på bare 101 dollar pr. kWh inden 2023.
Og da batteripakken som sagt er en stor del af omkostningerne på elbiler, vil det betyde, at elbiler i løbet af få år bliver mere konkurrencedygtige i forhold til deres fossile konkurrenter.
Eksperter forudser ifølge Lyd og Billede, at elbilerne allerede i 2024 vil nå ned på samme produktionsomkostninger som tilsvarende fossile biler.
Større batterier er billigere
Det hurtige prisfald på batterier skyldes blandt andet, at råvarerne er blevet billigere, bedre produktionsteknologi samt større batteripakker. En batteripakke på 100 kWh har naturligt lavere omkostninger pr. kilowatt-time end en batteripakke på 40 kWh. Det trækker gennemsnittet ned.
I praksis vil produktionsomkostningerne for elbiler dog ikke være helt ligestillet med fossile biler. Heller ikke når batteripriser når ned i 100 dollars pr. kWh, selv om konstruktionen er langt mere simpel for en elektrisk motor end en forbrændingsmotor. Det skyldes, at der på verdensplan – i hvert fald en tid endnu – produceres mange flere fossile biler. Hver elbil skal dermed bære en større andel af udviklingsomkostningerne end en tilsvarende bil, der kører på benzin eller diesel.