Trecylindret BlueMotion-udgave af VW Golf slår alle rekorder for lavt forbrug med en benzinmotor: 23,3 km/l og blot 99 gr. CO2 per kørt km.
Benzinmotorerne bliver stadig mere effektive – og det i en grad, så de haler ind på de mest økonomiske dieselmotorer, men til lavere pris og med færre sundhedsskadelige partikler i udstødningen.
Seneste eksempel leverer VW med en BlueMotion-udgave af Golf. Ved at tage den nye trecylindrede turbobenziner på beskedne 1,0 liter fra den mindre Polo og give Golf den traditionelle BlueMotion-overhaling med sænket undervogn, højere gearing, lavfriktionsdæk og en mere lukket kølergrill, presser det snitforbruget ned på 23,3 km/l. Det gør TSI BlueMotion-modellen, som den sparsommelige Golf hedder, mere økonomisk end den første BlueMotion-udgave af Golf med dieselmotor.
Og tro nu ikke, at der er tale om en kastreret Golf uden fartreserver. Tværtimod har de tyske diplomingeniører skruet op for ydelsen. I stedet for de 95 heste i Polo, yder den trecylindrede motor 115 heste i Golf og et bastant drejningsmoment på 200 Nm. Ifølge VW er det den højeste litereffekt for en trecylindret turbobenzinmotor, men her kammer praleriet over i en faktuel fejl: Tyskerne ’glemmer’ nemlig Citroën-Peugeots fremragende ditto trecylindrede turbobenziner, der presser hele 130 hk og 230 nm ud af 1,1 liter.
Den lidt ufine forglemmelse skal dog ikke skygge for, at TSI BlueMotion er en teknisk bedrift: Et snitforbrug på 23,3 km/l i en rummelig Golf med hurtige mellemaccelerationer og en topfart på rigelige 204 km/t ville have været utænkelig for blot få år siden. Nu er det en realitet, og det sætter en fed streg under, at moderne benzinmotorer er ved at overhale dieselmotorerne inden om.
Også som Sportsvan og stationcar
TSI BlueMotion-udgaven af Golf kommer til Danmark i løbet af sommeren og vil også omfatte en stationcar-udgave samt den praktiske Golf Sportsvan. En sekstrins manuel gearkasse er standard, men man kan også vælge udgaven med syvtrins DSG-automatgear – forbruget er nøjagtig det samme.
Prisen kan dog vise sig at blive en hæmsko for en model, der ellers burde blive en favorit i Golf-programmet: Med laveste Trendline-udstyr begynder prisen ved 293.000 kr. Det er 18.000 kr. mere end samme bil med den kraftigere 1,4 TSI-motor med fire cylindre og 125 heste. Den kører til gengæld ’kun’ 18,9 km/l, men man kan jo købe mange liter benzin for 18.000 kr…
Læs også test af Citroën C4 med lignende motor: Mesterlig motor løfter Citroën C4