Benzinbiler vinder stadig frem på bekostning af dieselbiler. Tendensen fortsætter i 2014, forudser flere eksperter.
Danskerne er måske ved at give dieselbilerne ’den sidste olie’. Det kunne de nyeste salgstal fra De Danske Bilimportører tyde på. Tallene viser, at de danske bilkøbere nu i stigende grad vælger en benzinbil frem for en dieselbil.
I 2013 blev der solgt knap 20.000 færre dieselbiler sammenlignet med 2012 trods rekordsalget, og faldet er fortsat i de første to måneder af 2014. Her har dieselbilernes andel været på 25 pct., mens den var 29 pct. i samme periode i 2013. Der er tale om et ret tydeligt skifte,” siger Jens Brendstrup, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark til epn.dk.
Den hårde priskrig på specielt mikrobilerne betyder, at 6 af 10 solgte nye biler i februar er fra den mindste klasse.
Ifølge redaktør på hvilkenbil.dk, Jens Velling, er det også i det store salg af de mindste biler, at vi skal finde en del af forklaringen på, at benzinbilerne tordner frem, mens dieselsalget sagtner farten.
”Mange af mikrobilerne har benzinmotor, fordi det er en billigere teknologi og samtidig er de grønne afgifter lave,” siger Jens Velling og henviser især til de to trillingekuld VW Up/Skoda Citigo/Seat Mii og Peugeot 107/Citroën C1/Toyota, som topper salgslisterne måned efter måned.
”Benzinmotorerne er simpelthen blevet bedre og langt mere brændstofeffektive de seneste år,” forklarer redaktøren.
Endelig har mange bilejere fundet ud af, at dieselmotorer og mange småture er en dårlig kombination. En moderne dieselmotor med partikelfilter skal gerne køre 15-20 km eller længere, før den er rigtigt varm. Gør man ikke det, kører en dieselbil ikke specielt langt på literen. Samtidig risikerer man, at partikelfilteret soder til, og det kan i værste fald ødelægge motoren. For at gøre ondt værre, er en dieselmotor væsentligt dyrere at reparere end en benzinmotor.
På brugtbilmarkedet er benzinbilerne også blevet mere populære.
Markedsanalytiker på Bilbasen.dk Jan Lang oplyser, at der er flere søgninger på brugte benzinbiler frem for dieseler, især det sidste halvandet år. Det er sket for de større bilers vedkommende, da de mindre hovedsageligt har været benzindrevne i forvejen.
Læs også: Bilsalget i tidligt forårshumør