Bilboss: Vi har også brug for brintbiler

brintbiler
Elbiler er ikke nok til at nå målsætningen om lavere CO2-udslip. Vi skal også køre i brintbiler, mener Hyundai-chef. Toyota er klar med 2. generation.

Elbiler er kun en del af løsningen, hvis man skal nå Paris-aftalens målsætning om at reducere CO2-udslippet. Hvis den mission skal lykkes, bliver vi også nødt til at benytte brintbiler. Det mener Albert Biermann, tidligere chef for BMWs M-afdeling og i dag udviklingschef for den koreanske Hyundai-Kia koncern.

Netop Hyundai-Kia er blandt de mærker, der satser mest på at udvikle elbiler. Men det er altså ikke nok, mener Biermann.

“Vi er helt overbeviste om, at man ikke når CO2-målene for 2050 uden brint. Vi ved, at brint kan løse mange udfordringer, og udvinder man brint ved hjælp af vedvarende energikilder, er den særdeles ren og grøn,” sagde Albert Biermann fornylig på en konference om mobilitet og brændstof i Tel Aviv.

brintbiler
Hyundai sælger allerede nu brintbilen Nexo i Danmark. Foto: Lars Krogsgaard
Sælges i Danmark

Hyundai sælger i dag både elbiler og en lang række hybridbiler, der delvist kører på strøm. Mærket er også langt fremme med brintbiler. Blandt andet med den mellemstore SUV Nexo, der sælges i Danmark for 600.000 kr.

“De her forskellige teknikker kommer til at sameksistere i lang tid, og det er svært at forudsige, hvilke teknikker der kommer til at fungere bedst og kan tiltrække de fleste kunder,” uddyber Albert Biermann.

Hyundai-Kia har netop øget sin produktionskapacitet af brintbiler til 40.000 biler om året. Dermed matcher man Toyota, der også satser meget på brintbiler. Ifølge Biermann vil Hyundai hvert år fordoble produktionen af brintbiler i de kommende år. Den er dog p.t. også på et beskedent niveau: I år sælger Hyundai således 1.500 brintbiler.

Toyota klar med 2. generation

Meget apropos viser Toyota anden generation af deres brinbil, Mirai. Det betyder fremtid på japansk, og da Toyotas rene brintbil landede på jorden for fem år siden – blandt andet i Danmark – lignede den da også mest af alt et rumskib, som ikke ret mange kunne se sig selv køre rundt i.

Nu er Toyota så klar med en ny Mirai. Den nye udgave får blandt andet en anslået rækkevidde på ca. 650 kilometer mod tidligere ca. 500 kilometer. Blandt andet i kraft af større brinttanke.

Den nye Mirai syner heller ikke så meget af rumskib længere. Den bliver godt fem meter lang, og ligner mest af alt en konventionel bil – lav og bred med linjer lidt á la Audi A7 eller Toyota Camry.

Afstanden mellem akslerne er på 2,92 meter, og det indikerer rigelig plads i kabinen – ikke mindst på bagsædet.

Toyota er klar med 2. generation af deres brintbil, Mirai. Den kommer formentlig til Danmark.

Den nye Mirai har nu også plads til fem personer i modsætning til den nuværende Mirai med plads til fire, skriver Toyota i en pressemeddelelse.

Interiøret har også fået kraftig en overhaling. Ud fra de første billeder at dømme er indretningen rimelig afdæmpet med omdrejningspunkt i en 12,3 tommer trykfølsom infotainmentskærm.

Kan fyldes på tre minutter

Mirai får energi til sin elmotor fra en brinttank, der kan fyldes op på tre minutter. Unægtelig noget hurtigere end en time ved en ladestander, som du i en elbil skal besøge for hver 300-400 kilometer.

Foreløbig er der solgt 10.000 Mirai på verdensplan – heriblandt 22 i Danmark, som herhjemme deles om i alt otte brinttankstationer.

Den nuværende Toyota Mirai koster fra 604.000 kr.

Der foreligger endnu ikke noget om priser eller lanceringstidspunkt for den nye Mirai – eller om den nye udgave af bilen overhovedet kommer her til landet,. Danmark var dog et af de fem første lande til at få den første Mirai, så mon ikke, vi får fornøjelsen igen.

FAKTA: Sådan fungerer en brintbil

Brinten bliver omdannet til strøm i bilens brændselscelle, som så driver en elmotor. En brintbil forurener væsentligt mindre end traditionelle biler, fordi man med en brændselscelle udnytter brændstoffet væsentligt bedre end i en benzinmotor. Den eneste reelle udledning fra en brintbil under kørsel er vand, der angiveligt er så rent, at det kan drikkes.

Toyota har lavet en video, der illustrerer hvordan en brintbil fungerer. Se den her.

Specifikationer på ny Toyota Mirai

Længde (mm) 4.975
Bredde (mm) 1.885
Højde (mm) 1.470
Akselafstand (mm) 2.920
Baghjulstræk
20 tommer fælge
Plads til 5 personer
Rækkevidde Ca. 650 km.

[email protected] og [email protected]

2 Kommentarer

  1. Hvis man bruger overskudsstrømmen fra vindmøller til hydrolyse (produktion af brint fra vand) i stedet for at sende strømmen (gratis) til Tyskland som i dag, giver det total mening at bruge brint.
    Brinten opbevares under tryk (ca. 600 Bar) hvilket betyder at brinten er flydende. Derfor er der ingen eksplosions eller brandfare.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here