Kina er klart foran EU og USA i kapløbet om at producere og sælge flest biler. Også på import og eksport har kineserne et forspring.
Kineserne kommer. Europas bilindustri er under pres. EU har øget tolden på varer fra Kina. Europæiske producenter nærmest kræver EU’s hjælp på den ene eller den anden måde.
Sådan lyder en efterhånden velkendt række temaer, som vi også beskæftiger os med her på Hvilkenbil. For det er uomtvisteligt, at de europæiske bilproducenter mærker de voldsomt statsstøttede kineseres hede ånde i nakken. Og ude i trafikken er det tydeligt, at de kinesiske bilmærker vinder frem – seneste opgørelse viser, at der i Danmark lige nu er omkring 20 forskellige mærker.
Ny statistik fra sammenslutningen af europæiske bilproducenter, ACEA, dokumenterer, at udviklingen viser fremgang for Kina og tilbagegang for EU.
Hvis vi fokuserer på nogle af nøgletallene, viser de, at:
I de første seks måneder af 2025 producerede bilfabrikkerne i Kina næsten 13 millioner biler. To mio. flere end to år tidligere.
I samme periode producerede EU-landenes bilproducenter under seks mio. biler, en nedgang på over en halv million.
Samtidig er EU’s import af biler fra Kina steget med 36 procent. EU’s totale eksport af biler er i samme tidsrum faldet med 5,5 pct.
Dramatisk fald i eksport
Hvis vi kigger på import og eksport, er det tydeligt, at ubalancen mellem Kina og EU er stigende. I første halvår i år importerede EU-landene 465.000 biler fra Kina, knap 90.000 flere end i første halvår 2023. Hvorimod EU’s bileksport til Kina gik voldsomt ned – fra knap 172.000 i første halvår 2023 til godt 92.000 i første halvår 2025.
EU’s import af biler fra Japan og Sydkorea har de seneste to år generelt været faldende. Især importen af japanske biler er faldet.
EU-landenes samlede bileksport er i perioden faldet med 5,5 pct. og importen steget med 3,5 pct.
Antallet af nyindregistrerede biler i første halvår 2025 steg globalt med fem pct. sammenlignet med første halvår 2024. I EU gik tallet dog tilbage med 1,9 pct. – Kina stak af med en fremgang på 12 pct.
Når det kommer til antallet af producerede biler, stikker Kina også af. Ud af de i alt 37,6 mio. producerede biler i første halvår stod kinesiske producenter som nævnt for næsten 13 mio. Over dobbelt så mange som EU-landes producenter. I USA blev der produceret lige under 3,7 mio. biler.
Vil udviklingen vende?
Branchen og iagttagere stiller sig igen og igen spørgsmålet, om de europæiske bilproducenter overhovedet har en mulighed for at genvinde bare noget af det tabte terræn.
En grundig analyse fra det britiske nyhedsbureau Reuters, som Hvilkenbil omtalte for nylig, bringer lidt håb ind i ligningen. Konklusionen er, at ud af de 129 nuværende kinesiske bilmærker vil kun 15 af dem være rentable forretninger i 2030.
I skrivende stund udgør de kinesiske bilmærkers markedsandel i Europa mindre end seks pct., og EU-landenes producenter leverer tre ud af fire af de biler, som europæerne køber. Volkswagen-koncernen er ved at have slikket sårene ovenpå “dieselgate”-skandalen i 2015 og synes seriøst på vej tilbage, og samtidig er EU’s økonomiske forudsigelser “forsigtigt optimistiske”. Trods udfordringerne med Kina, krigen i Ukraine og trods uvisheden omkring det fremtidige partnerskab med USA under præsident Donald Trump.
Det samlede EU-bruttonationalprodukt forventes at vokse med 1,1 pct. i år, inflationen ventes at falde fra 2,3 pct. i år til 1,9 pct. i 2026. Dertil kommer, at arbejdsløshedsprocenten nærmest er historisk lav – forudsigelserne siger 5,7 pct. i 2026.
ACEA’s fulde rapport, “Economic and Market Report: Global and EU auto industry – First half of 2025”, kan nærstuderes og downloades her.