Stor bilforhandler er overrasket over, hvor hurtigt vi har accepteret elbiler. På fire år er salget gået fra ingenting til to tredjedele.
For nylig skrev Hvilkenbil om den midtjyske bilforhandler og Ford-specialist Michael Jakobsen, der efter årtier i branchen nu er gået all-in på kun at sælge let brugte Ford-elbiler i sin forretning.
”Det er det, kunderne vil have,” forklarede han – og det får de så.
Meldingen er næsten mage til hos en af landets store brugtbilforhandlere, Lindholm Biler i Viborg. Forretningen sælger 3.500 biler om året – og langt de fleste er elbiler.
”Selv her på kanten af udkantsdanmark udgør elbiler nu to tredjedele af salget. I 2020 solgte vi blot to pct. elbiler, i 2021 10 pct., i 2022 35 pct., lidt over 40 pct. i 2023 og nu er vi oppe på to tredjedele af salget. Det er ekstremt,” siger Henrik Bollerslev, ejer af Lindholm Biler.
Dermed sælger både Michael Jakobsen og Lindholm Biler flere brugte elbiler end forhandlere af fabriksnye biler. I august udgjorde elbiler for første gang nogensinde 55 pct. af det danske nybilsalg. Det var tilmed fjerde måned i træk, at elbiler stod for mere end halvdelen af nybilsalget.
Selv seniorer køber elbiler
Men der er altså også højspænding på salget af brugte elbiler.
”Jeg er overrasket over den hastighed, som danskerne har taget elbilen til sig på. De første købere var typiske ’first movers’, der vidste mere om elbiler, end vi gjorde. Dengang tænkte jeg, at elbiler ikke havde nogen gang på jord – men jeg skal hilse og sige, at jeg har ændret holdning. Selv seniorer er i dag klar på elbiler,” fortæller Henrik Bollerslev.
Han har ikke nøjedes med at ændre holdning. For to år siden fik han også sin egen elbil.
”Som mange andre blev jeg positivt overrasket. For eksempel er der mange flere ladepunkter, der gør det nemmere at lade, end mange folk tror,” siger Henrik Bollerslev.
Meget for pengene
Ifølge Henrik Bollerslev er der særligt én grund til, at så mange danskere i dag foretrækker en elbil. Og det er ikke hensynet til miljøet.
”Nej, det taler kunderne ikke om – det er ligesom etableret, at elbiler belaster miljøet mindre end fossilbiler. Det, der for alvor flytter kunderne over i elbiler er, at de får meget bil for pengene, masser af udstyr og lave driftsomkostninger. Det har folk fundet ud af – og det sætter de pris på,” fortæller Henrik Bollerslev.
For Lindholm Biler er det dog anderledes at sælge elbiler end traditionelle benzin- og dieselbiler. Sælgerne bruger mere tid på at sætte kunderne ind i det samlede bilbudget for en elbil. Med lavere driftsomkostninger får kunderne råd til at købe lidt dyrere biler, end de havde forestillet sig.
Comeback til VW
Mens Tesla tidligere har udgjort den største del af salget af elbiler hos Lindholm Biler, er det i dag europæiske modeller som VW ID.4 og Skoda Enyaq, kunderne efterspørger.
”VW er kommet stærkt igen. Aktuelt er VW ID.4 og Skoda Enyaq de elbiler, som vi sælger flest af. Begge var med i opløbet om at blive Årets Brugtbil, hvor Enyaq kørte med sejren. Sådan en blåstempling betyder noget for kunderne,” siger Henrik Bollerslev.
Han er dog ikke klar til udelukkende at sælge brugte elbiler.
”Nej, og jeg vil sige, at dieselbilens død er noget overdreven. Vi sælger stadig dieselbiler. Især til erhvervskunder på leasing, der kører langt og gerne vil have en stor trailer på krogen,” siger Henrik Bollerslev og kommer straks med en nøgtern erkendelse:
”Men det er faktisk også under hastig forandring, fordi virksomhedernes miljøregnskaber kræver omstilling til elbiler.”
Må elbiler køre med trailer og campingvogn?
Hej Karlo. Ja, det må de. Mange af de første elbiler kunne dog ikke, og det har skabt en myte om, at elbiler ikke kan køre med noget på anhængertrækket. Men i dag kan de fleste moderne elbiler køre med træk – nogle som Tesla Model Y har anhængertræk som en del af standardudstyret. De bedste må have 2.000 kg eller mere på krogen. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.