Billig Kina-bil kan blive til Opel i Europa

Stellantis ejer 20 procent af kinesiske Leapmotor og overvejer både at fremstille bilen i Europa og sælge den som en Opel.

Leapmotor B10 er endnu et nyt kinesisk bilmærke, der smider en prisbombe på det danske bilmarked. Når mærkets første model, den Skoda Elroq-store B10 får Danmarkspremiere 17. november, starter prisen fra 199.990 kr. Prisen inkluderer godt med udstyr og et batteri på 56 kWh, der giver en rækkevidde på 361 km. 

For 30.000 kr. ekstra får Leapmotor en særdeles lang udstyrsliste og et større batteri på 67 kWh, der øger rækkevidden til 434 km. 

Produktion på spansk Opel-fabrik

Dermed rykker Leapmotor grænsen for, hvor stor elbil, man kan få i Danmark for 200.000 kr. Og måske bliver bilen endnu billigere.

Leapmotor forventes nemlig at flytte produktionen til Europa til Zaragoza i Spanien. På den måde kan B10 slippe for EU’s told på kinesiske elbiler - og den er helt oppe omkring 35-40 procent. Sender Stellantis hele besparelsen videre til bilkøbere, kan B10 blive endog meget billig.

Produktion i Spanien giver også en anden, interessant mulighed for Stellantis og Leapmotor. 

Anonyme kilder i Stellantis-koncernen fortæller til branchemediet Automotive News, at Stellantis overvejer at lancere en Opel-udgave af Leapmotor B10. Muligheden ligger lige for, fordi fabrikken i Zaragoza i forvejen fremstiller Opel-modellerne Corsa og Mokka samt den nye Citroën C3 Aircross.

“Der er endnu ikke truffet en beslutning, men det er trods alt en interessant mulighed at kunne tilbyde en veludstyret og billig kompakt-SUV (under Opel-navnet, red.), siger kilden til Automotive News.

Om Leapmotor B10 udelukkende skal sælges under Opel-navnet eller også under det originale Leapmotor-navn, melder historien ikke noget om. 

42 danske forhandlere

Når Leapmotor B10 kan købes i Danmark fra 17. november, bliver det dog helt sikkert under Leapmotor-navnet. Hele 42 danske forhandlere kommer til at sælge den billige, kinesiske elbil over hele landet.

Leapmotor er et ungt bilmærke, der kun har lavet elbiler i 10 år, men særligt i år har oplevet eksplosiv vækst. Faktisk sælger Leapmotor nu flere biler end hypede Kina-mærker som Xpeng og Xiaomi. 

Efter SUV’en B10 får vi også den Golf-lignende elbil B05 at se herhjemme. Det sker formentlig omkring årsskiftet. Da B05 er en smule mindre end B10, forventes den fem-dørs hatchback at blive endnu billigere end SUV’en.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here