Næste generation af den kompakte elbil MG4 bliver den første med et såkaldt semi-solid state batteri. Rækkevidden er dog ikke overvældende.
Kapløbet om at komme først med et nyt superbatteri, bedre kendt som et faststof-batteri eller solid state, fortsætter.
MG, der er en del af den statsejede, kinesiske bilkoncern SAIC, har flere gange hævdet, at de kommer først – i hvert fald med noget, der smager af et faststofbatteri.
Nu bliver MG mere specifik. Ifølge mediet CarNewsChina vil anden generation af den kompakte elbil MG4 få et semi-faststofbatteri, hvor kun fem pct. af elektrolytten er flydende. Altså ganske tæt på et ægte solid state-batteri, hvor 100 pct. af elektrolytten er ikke-flydende.
Semi-forspring
Faststof- eller solid state-batterier er voldsomt hypede, fordi de på samme tid er mere stabile, har højere energitæthed og dermed længere rækkevidde og også lynlader hurtigere. Derfor anses de for at være det næste, store gennembrud for elbiler. Mange bilproducenter udvikler dem på livet løs, men er også enige om, at de først er klar til seriefremstilling i 2030.
Her får MG altså et semi-forspring med deres næsten faststof-batteri.
Bedre i kulde
Spørgsmålet er så, hvor stort forspringet egentlig er. Ifølge MG har det 70 kWh-store batteri i den kommende MG4 en energitæthed på 180 Wh/kg. Det er ikke rigtigt nogen forbedring i forhold til de kendte LFP- og NMC-batterier. Rækkevidden er da også ’kun’ 537 km efter den optimistiske, kinesiske CLTC-norm.
Omregnet til den mindre blåøjede WLTP-norm bliver det til en rækkevidde omkring 430-450 km. Det er nærmest beskedent for et halvstort batteri på 70 kWh.
Ifølge MG har semi-faststofbatteriet andre fordele. Blandt sandet skulle præstere 14 pct. bedre end LFP-batterier ved minus syv grader. Alt andet lige burde det også kunne lynlade hurtigt, men MG opgiver endnu ingen specifikationer.

Billig som lille BYD
Prisen i Kina skal angiveligt blive så lav, at MG4 kan konkurrere direkte med den mindre BYD Dolphin Seal. Den koster fra 150.000 kr. i Danmark i en udgave med et lille batteri og kort rækkevidde, der først kommer til Danmark i 2026.
Så billig bliver MG3 helt sikkert ikke i Danmark, hvor basisudgaven får et batteri på 51 kWh, der giver 350 km rækkevidde.
MG4 er nært beslægtet med den lidt større SUV MG S5, der for nylig havde Danmarkspremiere og som overraskede positivt i Hvilkenbils test.
Dansk efterårs-premiere
Produktionen af den nye MG4, som du kan læse meget mere om her, er begyndt. Officiel debut bliver 5. august, men vi skal lidt længere hen på foråret, før bilen er i Danmark. Om den også kommer til Danmark og Europa med det nye semi-faststofbatteri vides p.t. ikke.
Ud over basisudgaven ved vi, at MG4 kommer til Danmark med et LFP-batteri på 64 kWh, der giver 450 km rækkevidde – altså omtrent det samme som faststofbatteriet.