Det går helt galt for to af Danmarks billigste elbiler i ny crashtest. ‘Skandale’ siger FDM og fraråder køb af Renault Zoe og Dacia Spring.
Danmarks billigste elbil og en populær elbil hos udlejningsselskaberne og hjemmeplejen dumper begge med et kæmpe brag i den nyeste crashtest udført af den anerkendte testorganisation, Euro NCAP. Førstnævnte er den helt nye Dacia Spring, der kun får én ud af fem stjerner, mens Renault Zoe (billedet herover) er den anden og ikke engang slipper fra crashtesten med en enkelt stjerne. Dermed står de to elbiler, der begge er fra Renault-koncernen, for det dårligste crashtest-resultat i mange år.
Euro NCAP er nådesløs i deres kritik af de to Renault-produkter: ”Renault Laguna (tidligere en legendarisk topscorer i Euro NCAP-testen, red.) får ødelagt sit eftermæle, mens Zoe og Spring underminerer sikkerheden i elbiler,” lyder den fyndige konklusion på euroncap.com
Hos den danske bilistklub FDM, der også er det danske medlem af Euro NCAP, uddeles der også verbale lussinger af usædvanligt stor kaliber:
”Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Derudover mangler den stort set alle de sikkerhedssystemer, der for længst er blevet standard i nye biler, men som til Zoe skal tilkøbes. Eksempelvis automatisk nødbremse. Selvom Renault Zoe ikke er mere usikker i dag, end den var i går, er det stadig et pinligt ringe resultat. Særligt når Renault i andre modeller har vist, at de godt kan lave sikre biler. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, til fdm.dk.
”Beskæmmende”
Samme dom får Dacia Spring, der netop er lanceret herhjemme til priser fra 130.000 kr.:
”Ideen om at lave en billig elbil er tiltalende, men hvis det betyder, at man ser stort på sikkerheden, som tilfældet er her, er det uholdbart. Dacia Spring klarer sig kun marginalt bedre end Renault Zoe, men stadig markant dårligere end andre nye biler. Det er beskæmmende, at Renault-koncernen, som ejer Dacia, lancerer en ny bil med så lavt et sikkerhedsniveau i 2021. Igen kan FDM kun fraråde køb af bilen,” siger Søren W. Rasmussen.
Importør tager kritik til efterretning
Hos den danske Renault-importør, der også står for importen af Renaults rumænske billigmærke Dacia, tager pressechef Søren Hyltoft FDM’s klokkeklare anbefaling om at undlade at købe de to biler ’til efterretning’. Samtdig forsvarer han, at man sælger de to biler:
”Begge biler er godkendt af de europæiske sikkerhedsmyndigheder. De er ikke så sikre som større biler, der får fem Euro NCAP-stjerner. Men vi ville ikke sende noget på gaden, som er usikkert,” siger Søren Hyltoft til jp.dk.
Derefter forholder den danske importørs pressechef sig specifikt til kritikken af Renault Zoe, der første gang blev lanceret i 2013 og fik en omfattende opgradering i 2019:
”Når vi bliver ramt på denne måde, er det fordi det er en model, som er ude over den normale livscyklus for en bil. Vi mener stadig, at vi laver en sikker bil, og vi lever op til de sikkerhedskriterier, der er i Europa for at købe en bil. Så på den måde lever vi op til de sikkerhedskrav, der er fra officiel side,” siger Søren Hyltoft til jp.dk.
Om Dacia Spring, der allerede er købt af mere end 200 danskere, siger pressechefen til jp.dk at ”man har ønsket at lave den billigste elbil i Europa. For at gøre dette har man taget en kendt konstruktion, som er let, hvor man kan bruge et mindre batteri med en lang rækkevidde. Skulle man forstærke, ville det være et andet produkt. Man har ikke ændret på konstruktionen, men man har gjort alt, hvad man kan, inden for aktive sikkerhedssystemer.”
”Når det er sagt, så tager vi det til efterretning, og vi anerkender, at det ser sådan ud. Det kommer ikke som en overraskelse. Det er en lille, let bybil på bare 970 kg, som ikke klarer sig så godt i de hårde frontaltest, som der er hos Euro NCAP. Det er vi helt bevidste om. Men vi holder fast i, at det er en sikker bil, der er godkendt af myndighederne til at køre på de europæiske veje,” lyder den videre forklaring fra Søren Hyltoft.
Skoda er både billig og sikker
Hos FDM er man fortsat ikke imponeret og henviser til, at andre billige biler sagtens kan tilbyde en høj grad af sikkerhed. Det beviser crashtesten af den nye Skoda Fabia, som Euro NCAP har testet i samme ombæring som de to dumpekandidater fra Renault-koncernen.
”Pris og sikkerhed hænger ikke nødvendigvis sammen. Det viser Skoda med den nye Fabia. Prismæssigt ligger den mellem Dacia Spring og Renault Zoe, men den har ingen problemer med at køre alle fem Euro NCAP-stjerner i hus. Både kollisionssikkerheden og sikkerheden for bløde trafikanter er god, og alle de vigtige sikkerhedssystemer er standard, helt som de bør være. Et flot resultat, som Renault og Dacia godt kunne lære af,” siger Søren W. Rasmussen.
Udover de to billige elbiler og Skoda Fabia har Euro NCAP i denne omgang crashtestet 12 andre biler. Herunder kan du se resultatet for de modeller, der markedsføres i Danmark.
Så mange stjerner fik de
Audi A6 ladehybrid: 5
BMW iX: 5
Dacia Spring: 1
Fiat 500e: 4
Mercedes EQB: 5
Mercedes EQS: 5
MG Marvel R: 4
Nissan Qashqai: 5
Nissan Townstar: 4
Range Rover Evoque ladehybrid: 5
Renault Zoe: 0
Skoda Fabia: 5
VW Caddy: 5