Ifølge ny rapport kan ingen bilproducenter opfylde EU’s krav til CO2-udledning i 2021. En af forklaringerne er, at vi køber så mange SUV’er og crossovers.
CO2-udledning er blevet et frygtet begreb i bilindustrien. I 2021 kan Volkswagen se frem til at skulle betale en bøde på 4,5 mia. euro – næsten 34 mia. kroner. FCA (Fiat-Chrysler) må forventes at skulle punge ud med knap 2,5 mia. euro, Ford næsten 1,5 mia. euro og Renault-Nissan-Mitsubishi næsten 1,1 mia. euro.
Selv klassens duks, hybrid-producenten over dem alle, Toyota, når ikke i mål med at nedbringe deres CO2-udledning og skal, som tingene ser ud nu, af med 18 millioner euro.
Det viser en ny rapport fra PA Consulting.
Sagen er, at EU for adskillige år siden besluttede, at fra 2021 skal bilproducenterne have reduceret deres vognparkers CO2-udledning til 95 gram pr. kørt kilometer. I gennemsnit. Hvis ikke, bliver de straffet økonomisk. Med en bøde på 95 euro pr. gram over 95 gram/kilometer. Gange antal solgte biler.
Umiddelbart et svært gennemskueligt regnestykke, men for Volkswagen, der ud over VW omfatter Skoda, Seat, Audi og Porsche og dermed sælger et meget stort antal biler, gør det nas.
Og når producenterne samtidig ikke kan lade være med at gå efter de hurtigt tjente penge, har de ikke gjort det nemmere for dem selv.
For god ordens skyld skal bemærkes, at Bentley og Lamborghini, der også er en del af Volkswagen-koncernen, ikke tæller med i dette særlige CO2-bøderegnskab, da der for dem er særlige EU-mål (lidt mere lempelige). Derfor er de ikke taget med i PA Consultings rapport.
Forkert biltype og brændstof
Det er en meget menneskelig – og virksomhedsøkonomisk – forståelig egenskab at række ud efter de lettjente penge. De lavthængende frugter har de seneste år vist sig at være de højbenede SUV’er og såkaldte crossovers.
Tænk på en Volkswagen Polo og dens crossover-slægtning T-Cross, tænk på Skoda Fabia og Kamiq, Golf og SUV/crossoverne T-Roc og Tiguan og på Skoda Octavia og SUV/crossoverne Karoq og Kodiaq. Andre fabrikanter er godt med – Renault Clio-Captur, Peugeot 208-2008 … og man kunne blive ved.
Lige netop den højbenede biltype har kunderne forelsket sig hovedkulds og ud fra et miljømæssigt synspunkt ret ufornuftigt i. For problemet med SUV’erne og crossoverne er, at de bruger mere brændstof end tilsvarende hatchbacks og stationcars. De er både større, højere og tungere, og summen af det regnestykke skal man ikke være diplomingeniør for at regne ud. Det er et højere brændstofforbrug. Og dermed højere CO2-udledning.
Det hjælper selvfølgelig, at bilproducenterne begynder at sprøjte el-biler, hybrider og plug-in hybrider ud i stort tal, og der skal jo også indtjening til for at kunne investere i ny udvikling. Men opfindelsen af de nye drivlinjer, udbygningen af logistikken, den mentale ændring af forbrugernes vaner og den nødvendige politiske støtte til flere el-biler kommer ikke bare natten over.
En anden medvirkende faktor til, at det ikke går hurtigt nok med at nedbringe CO2-udledningen, er, at dieseldrevne biler er i modvind. Både politisk og på grund af først og fremmest Volkswagen-koncernens utilstedelige fiflerier med softwaren i dieselmotorer.
Sagen er, hvis man anskuer CO2-udledning helt isoleret, at dieselbiler udleder mindre CO2 end tilsvarende benzindrevne. Men dieselbiler sælges der færre af.
Bøde på fire gange overskuddet
Dermed er vi tilbage ved bøderne. Idet den ubehagelige virkelighed er, at eksempelvis Volkswagen-koncernen i 2021 kan se frem til at skulle betale en bøde, der næsten svarer til en tredjedel af koncernens 2018-overskud.
Værre står det dog til for Jaguar Land Rover, der i det store billede er en lille bilproducent, men næsten udelukkende med tørstige, store og tunge biler – bortset fra el-bilen Jaguar i-Pace. Ifølge PA Consultings beregninger skal Jaguar Land Rover i 2021 af med en bøde, der er over fire gange større end virksomhedens overskud i 2018. Beløbet er dog “kun” 93 mio. euro (291 mio. kroner), men 404,3 procent af overskuddet – det kan nærmest ikke lade sig gøre.
Også danskerne ’vælger forkert’
PA Consulting peger på det øgede salg af SUV’er og crossovers som den primære årsag til, at bilproducenterne har skudt sig selv i foden.
For Danmarks vedkommende var salget af el-biler i 2019 ganske vist rekordhøjt – 5.524 styk. Men hvad nytter det, når salget SUV’er og crossovers udgjorde rekordhøje 28 procent (over 63.000) af samtlige solgte.
Ingen kommer efter PA Consultings mening i mål i 2021. Og skal man i mål med CO2-udledningen i 2025, der skal reduceres yderligere 15 procent i forhold til 2021-kravet, skal der ske noget dramatisk, konkluderer PA Consulting.
Producenterne bliver nu og her nødt til at udfase de mest forurenende biler og samtidig nedsætte priserne på hybrid- og el-biler.
FAKTA: Bilproducent: CO2 2016 – CO2 2018 – Forventet CO2-udl. 2021
Toyota: 105,5 gram/km – 100,9 gram/km – 95,1 gram/km
PSA: 110,4 – 113,9 – 95,6
Renault-Nissan-Mitsubishi: 111,2 – 108,2 – 97,8
Hyundai/Kia: 124,7 – 118,9 – 101,1
Volkswagen: 120,4 – 121,1 – 109,3
BMW: 122,9 – 123,6 – 110,1
Ford: 120 – 122,7 – 112,8
Daimler: 125,3 – 130,4 – 114,1
Honda: 126,5 – 126,8 – 119,2
FCA: 120 – 125,4 – 119,8
Volvo: 121,5 – 129,5 – 121
Mazda: 127,7 – 134,8 – 123,6
Jaguar Land Rover: 150 – 151,5 – 135
Forventet bøde: Beløb i mio. euro – pct. af 2018-overskud
Toyota: 18 – 0,1
PSA: 938 – 21,3
Renault-Nissan-Mitsubishi: 1.057 – 12,4
Hyundai/Kia: 797 – 28,9
Volkswagen: 4.504 – 32,4
BMW: 754 – 8,3
Ford: 1.456 – 39,0
Daimler: 997 – 9,0
Honda: 322 – 5,5
FCA: 2.461 – 49,5
Volvo: 382 – 27,6
Mazda: 877 – 115,7
Jaguar Land Rover: 93 – 404,3
Kilde: PA Consulting
De kan bare genoptage produktionen af Audi A2 TDI 3L (2001-2005). Den har de sidste 19 år leveret 86 senere 83 g/km. Den i adskillige år ret populære VW Lupo 3L er på samme niveau. Og så siger man, at udviklingen har givet os mere miljøvenlige biler – min bare røv.
Alle bilproducenter?
Jeg tvivler på, at Tesla skal betale en bøde.