Toyota slår alle rekorder med et samlet bilsalg på mere end 10 mio. biler på et år. Samtidig fremrykker VW planen om at overhale Toyota som nr. 1.
Kampen om at være verdens største bilproducent spidser til. Efter at have solidt på tronen i mange år, må amerikanske General Motors se Toyota sidde stadig mere solidt på førstepladsen.
Japanerne har netop afsluttet deres 2013-regnskabsår, der løber fra 1. april til 31. marts med et samlet rekordsalg på 10,13 mio. biler. Det er første gang nogensinde, at en bilproducent runder den magiske grænse på 10 mio. biler. Med milepælen er Toyota for alvor kommet over de enorme udfordringer som jordskælvet og den efterfølgende tsunami kastede hele den japanske bilindustri ud i for tre år siden. Rekordsalget understreger også, at Toyota – i hvert fald ind til videre – tilsyneladende slipper helskindet gennem de sidste års mange og vedvarende tilbagekaldelser på grund af diverse fejl i Toyotas biler.
Mens GM hænger på i top 3 lægger Volkswagen an til overhaling fra 3. position. Den tyske koncern, der råder over mærkerne VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini og Bugatti, har så meget fart på salget, at man er lige på nippet til at nå koncernens eget mål om at sælge 10 mio. biler årligt.
”Vi forventer at nå op på de ti mio. biler i år. Det er fire år før vores plan,” erklærede koncernchef Martin Winterkorn ved Volkswagens stort anlagte show i Beijing op til åbningen af udstillingen Auto China 2014.
At Winterkorn slår sig for brystet i Kina er ingen tilfældighed: Det kinesiske marked er afgørende for VW-koncernens vækststrategi. Ved udgangen af 2014 forventer VW at sælge 3,5 mio. biler eller hver tredje bil i ‘Riget i Midten’. Dermed er VW ikke kun forud for sin egen masterplan, men sidder med gode kort på hånden for at opfylde sit endelige mål om at være verdens største bilproducent ved udgangen af 2018.
Toyota overgiver sig dog med garanti ikke uden indædt kamp. Tværtimod må tyskerne med Toyotas imponerende totalsalg på 10,13 mio. biler indstille sig på, at de skal løfte deres salgsmål yderligere, hvis de vil være verdens nummer ét.