Der er en ny model på toppen af bilsalget i april, og de grønne biler buldrer frem. Men der er brug for politisk handling, hvis udviklingen skal fortsætte.
Igen i april spillede afgiftsændringer og den nye brændstofnorm salgstallene et puds.
Salg og leasing nåede op på 16.183 nye personbiler. Sidste år i april blev der indregistreret 18.713 nye personbiler, så specifikt for april er der tale om et fald på 13,5 procent.
Korrigeret for normale sæsonudsving faldt bilsalget 28,8 procent fra marts til april. Den massive tilbagegang var helt forventet, og kom efter massiv fremgang i årets første måneder, oplyser Danske Bank.
”De seneste måneders voldsomme udsving i bilsalget skyldes, at mange danskere har valgt at fremrykke deres bilkøb til før april. Det skyldes, at der længe var udsigt til en afgiftsstigning 1. april, og selvom den nu er udskudt til udgangen af 2020, så havde mange allerede truffet deres købsbeslutning, inden aftalen (om udskydelsen, red.) faldt på plads. Derfor var det også forventet, at april måneds salg ville blive svagt, og vi skal frem til sommer, før vi for alvor ser en normalisering af tallene,” siger bankens privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen.
Hos de Danske Bilimportører hæfter man sig ved, at de første fire måneder af 2019 er forløbet rigtig flot. Der er i år solgt 82.468 personbiler, hvilket er en stigning på knap 9 procent i forhold til sidste år, hvor der blev solgt 75.684 personbiler i samme periode.
Grøn bølge kræver politisk fokus
De første fire måneder af 2019 viser også, at de ’grønne’ biler for alvor er begynder at sætte deres præg på det danske bilmarked. Salget af elbiler og plug-in hybrider i årets første fire måneder er samlet set 2.855, hvilket er en stigning på 92 procent sammenlignet med de 1.490 elbiler og plug-in hybrider, der fik nummerplader på i januar–april sidste år.
”Det er bestemt positivt, at mange danskere har taget de grønnere biler til sig, og importørerne melder ligeledes om en stigende interesse for elbilerne. 2019 byder på mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser. og det store klimafokus, der er kendetegnende for tiden, skubber også i den rigtige retning,” siger direktør i De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.
Bilkøberne med ’grønt fokus’ har altså fået flere mærker og modeller at vælge imellem.
Men for at den positive udvikling kan fortsætte, og dermed for alvor sætte skub i salget af de grønne biler, kræver det, at der sikres langsigtede rammevilkår, mener bilimportørerne.
”Efter et valg skal det lange lys på: vi bør afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler og indføre tekniske parametre som energieffektivitet og vægt, der skal opkræves løbende, som vi kender det i dag med de grønne ejerafgifter. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler,” lyder det fra De Danske Bilimportørers direktør.
Nye modeller på toppen
Som sædvanlig kaster statistikken også lys ovre, hvilke modeller og mærker der topper månedens liste over flest indregistrerede biler.
Top 3 over de mest solgte bilmodeller for april ligger meget tæt. Som noget nyt er det Ford Focus (billedet), Årets Bil i Danmark 2019, der sniger sig ind på 1. pladsen med et salg på 553 biler. Dermed skubber den biler som Nissan Qashqai og Peugeot 208 ned fra tronen som månedens mest solgte. Lige i hælene indtager Citroen C3 og Skoda Octavia en delt 2. plads – begge med et salg på 525 biler.
Månedens mest populære bilmærke er atter engang Volkswagen med et salg på 2.369 biler. Skoda indtager 2. pladsen med et salg på 1.463, og på en 3. plads kommer Ford med 1.255 biler.
De 20 mest solgte nye biler i april 2019
Placering | Mærke | Model | Antal |
1. | Ford | Focus | 553 |
2. | Citroen | C3 | 525 |
3. | Skoda | Octavia | 525 |
4. | Volkswagen | Polo | 497 |
5. | Nissan | Qashqai | 420 |
6. | Skoda | Fabia | 411 |
7. | Volkswagen | Golf | 367 |
8. | Renault | Clio | 318 |
9. | Peugeot | 208 | 313 |
10. | Mercedes-Benz | C-Klasse | 303 |
11. | Toyota | Yaris | 303 |
12. | Volkswagen | Passat | 288 |
13. | Volkswagen | T-Roc | 288 |
14. | Toyota | Aygo | 282 |
15. | Volkswagen | Touran | 277 |
16. | Skoda | Citigo | 264 |
17. | Ford | Fiesta | 255 |
18. | Audi | A3 | 247 |
19. | Citroen | C1 | 221 |
20. | Volkswagen | Up! | 220 |
Kilde: De Danske Bilimportører