Bilsalget kan også runde 200.000 i år, vurderer cheføkonom. Til gengæld er det svært at se en effekt af afgiftsnedsættelsen i salgstallene.
Der blev indregistreret 16.436 nye personbiler i januar, oplyser De Danske Bilimportører. Det er et fald på 11 pct. i forhold til december men 2,6 procent mere end i januar 2015, hvor den absolutte salgsrekord blev sat.
Hos Danske Bank har cheføkonom Las Olsen sæsonkorrigeret tallene, og så svarer nedgangen fra december til januar til en mere moderat nedgang på 3,7 procent. Men december-bilsalget lå også meget højt, og salget i januar tyder på, at der også i 2016 kan komme over 200.000 nye biler ud på de danske veje, vurderer Las Olsen.
Han har til gengæld svært ved at få øje på en klar effekt af lettelsen i registreringsafgiften, der trådte i kraft i slutningen af november sidste år, i hvert fald, når man bare måler på antallet af indregistrerede nye personbiler.
Der blev således solgt 207.225 nye personbiler i 2015, hvilket er klart det største antal nogensinde, men det er primært små biler, danskerne fylder garager og carporte med.
“Målt i kroner og ører var bilsalget sidste år formentlig 20-25 pct. lavere end i 2007 – dog med det forbehold, at der mangler tal for de sidste tre måneder af 2015, hvor der tilsyneladende blev solgt et stort antal dyre Tesla’er,” siger Las Olsen fra Danske Bank.
Heller ikke hos De Danske Bilimportører kan adm. direktør Gunni Mikkelsen få øje på et markant skift i danskernes bilkøbsmønstre trods nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 pct.
Januar bød på lidt ændringer mellem segmenterne – de mindste biler i A (mikrobiler) og B (minibiler) segmenterne faldt i december, men steg så igen i andel i januar, præcis det samme som for SUV’erne (J segmentet). Modsat for de større biler i C (lille mellemklasse) og D (stor mellemklasse) segmenterne, der steg i december og faldt igen i januar.
Større biler sidst på året
“Det er samme billede, som vi så sidste år, og siger formodentlig mere om kundegrupperne sidst på året vs. først på året end om generelle tendenser i markedet – der er traditionelt flere firmabilskunder i december end i januar,” lyder det fra bilimportørerne.
Ser man på top 20 listen over mest solgte biler i januar er der heller ikke de store ændringer at spore i forhold til 2015 – både før og efter afgiftssænkningen: De små biler sidder tungt på tronen med Peugeot 208 og VW Up helt øverst.
Peugeot og Toyota har hver tre modeller i top 20. VW, Skoda, Hyundai, Kia og Suzuki hver to.
Eneste mellemklassebil i top 10 er Peugeot 308, og på pladserne 15 og 18 sniger de kompakte crossovers Nissan Qashqai og Suzuki Vitara sig ind. Toyota Auris, der ligesom Peugeot 308 er i Golf-størrelse, finder vi på en 16. plads. Resten er mikro- og minibiler.
FAKTA: Top 20 – indregistrerede nye biler i januar 2016
1 | PEUGEOT | 208 | 783 |
2 | VOLKSWAGEN | UP! | 633 |
3 | TOYOTA | YARIS | 580 |
4 | TOYOTA | AYGO | 550 |
5 | PEUGEOT | 308 | 547 |
6 | PEUGEOT | 108 | 546 |
7 | OPEL | KARL | 400 |
8 | RENAULT | NY CLIO | 388 |
9 | HYUNDAI | I10 | 384 |
10 | KIA | PICANTO | 377 |
11 | CITROEN | C3 | 375 |
12 | VOLKSWAGEN | POLO | 353 |
13 | KIA | RIO | 308 |
14 | SKODA | CITIGO | 285 |
15 | NISSAN | QASHQAI | 273 |
16 | TOYOTA | AURIS | 267 |
17 | HYUNDAI | I20 | 263 |
18 | SUZUKI | VITARA | 251 |
19 | SKODA | FABIA | 245 |
20 | SUZUKI | CELERIO | 233 |
Kilde: De Danske Bilimportører
Læs også: Ny finanslov gør bilerne billigere